CFI 2 800 går inte på fullgas!

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
132
0
16
Smedjebacken
#1
Behöver hjälp/idéer... Min maskin, en SWB Assault 800 2011, vill inte gå mer än 5-10 sekunder på fullgas. Ibland längre, ibland kortare.

Den gör lika oavsett om det är full mutter över en sjö eller donuts på en myr. Men alltid vill fullgas... Den tappar "all" effekt, tar man omtag går den en liten stund till men snabbt därefter dör den igen. Har det väl börjat är det enkelt att återskapa snabbt därpå. Kör man lugnare en stund går den längre på fullgas igen innan det händer, den går inte varm.

Sitter en PCV på som är ordentligt mappad hos Mulle på M-Performance så jag tvivlar på att mappen är felet. Det var även lika innan mappning, vilket jag först trodde var felet.

För ett par säsonger sedan satt jag i Gula spridare då de blåa jag hade var kassa (känt fel) omflashad för det hos ÅF. Så de ska vara schyssta.

Bytte bränslefilter i hopp om att det var tätt och inte orkade leverera soppa. Ingen bättring.

Just nu är jag inne på om det är något fel med variatorerna... Vågar knappt säga det men det är inget gjort på dom på 700mil.. Vad jag vet iaf.. Så det är dax i vilket fall... Kan det vara så att den växlar på nå jävulst så att motorn drunknar?

Ska tillägga att skotern går klockrent för övrigt i register.
Kan fixa video där man hör hur den ter sig om det hjälper någon.
 

asker

Välkänd medlem
9 jan 2005
12.414
4
38
Stora Blåsjön
#2
Ja fixa variatorerna! Minst 300 mil övertid på dom...
Sen kolla avgasventilernas funktion - rengör, även det lilla hålet som går in till cylinderna strax ovanför avgasportens övre kant, gummibälg, solenoiden och att slangarna sitter bra och är tätt, kan spricka på insidan av den vita 90graders böjen till solenoiden.
Se även till att utblåsets gummmitätning tätar runt ljuddämparen så inte motorn suger in död luft.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
132
0
16
Smedjebacken
#3
Ska definitivt se över variatorerna! Är det några problem att få isär prim. och sek. utan specialverktygen?

Avgasventiler inklusive hålet var rengjort noggrant inför säsongen men det är inte så mycket jobb så kan ta en titt igen. Solenoiden ink slangar ska jag se över. Utblåset lika så.

Video på hur han låter (händer tre gånger i videon): https://www.youtube.com/watch?v=-EtylRCfl9E
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
6.917
0
36
Kramfors
#4
Långsökt men testa köra med tanklocket lite öppet. Kan tänkas att ventilationen från tanken är tät.
Annars låter de som den tappar bränsletryck typ för klen bränslepump.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
132
0
16
Smedjebacken
#5
Nu har jag varit isär med ventilerna, inget konstigt där men gjorde rent igen. Tätt runt utblås också.

Solenoiden blev jag aldrig riktigt klok på. 15,6ohm vilket är inom spec. Satte den på ett 12v batteri, drog kolven fint. MEN, väl inkopplad i skotern är den död. Som jag förstår det så är denna mer eller mindre alltid öppen, alltså kolven dragen, förutom 6700rmp+ och 100% tps. Vilket borde betyda att den ska vara dragen på tomgång, vilket den inte är... Bytte även kontakten i kabelstammen då den såg lite oxiderad ut.
Mätte då på konstakten till solenoiden, 11,5V över polerna och 14,xV plus till gjord (chassi). Borde då vara dragen på tomgång?

Något som var lite märkligt var att det verkade vara blött i kolven till solenoiden (det var inte olja). Tänker då att risken finns att den fryser(?). Har iaf gjort rent även där. Får ta en ordentlig repa imorgon och testa.
 
Last edited:

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
511
1
16
norrbotten
#6
Jag hade en RMK800 med cfi2 som gjorde exakt sådär. Efter många om och men så fick jag upp ett spår tillslut. Den funkade obelastad att gasa järnet(mattan i luften) men gick inte med last. Tryckte jag fullt på spåret så öste den på i nån sekund och tappade allt sen. Tog man om så upprepade det sig. Det var överströmmaren som reglerar hur mycket av soppan som ska tillbaks i tank. Nu är det här några år sen men jag vill minnas den satt inuti tanken.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
132
0
16
Smedjebacken
#7
Har varit inne på att det är något med bränslesystemet, eftersom han kan gå en stund på fullgas.

Antar att du menar vad polaris kallar för "Part#:2521144 Damper, Fuel"? Sitter två i spridarbryggan. Gissar att dessa är tryckregulatorer, eller är det någon som har koll på deras funktion?
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
511
1
16
norrbotten
#8
Har varit inne på att det är något med bränslesystemet, eftersom han kan gå en stund på fullgas.

Antar att du menar vad polaris kallar för "Part#:2521144 Damper, Fuel"? Sitter två i spridarbryggan. Gissar att dessa är tryckregulatorer, eller är det någon som har koll på deras funktion?
Ja hur fan var det där.... det är ju några år sen och minnet är ju som skaren i vårsol (sviktande). Jag hade ju lös hela paketet inklusive bränslepump när jag höll på med det där. Kan hända det satt på spridarbryggan, men har som ändå för mig att det var nån jäkla grej på ledningen i tanken. Det var så jävla många andra fel på den där skotern så just det där felet har tyvärr halkat lite ur minnet. Man får vara glad för de dagar en sån där motor går bekymmersfritt. Polaris jobbar efter 5:2 diet kunde man tro på den tiden (skruva 5 dar kör 2).
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
132
0
16
Smedjebacken
#9
Tankvent var inte tät. Har tänkt riva upp pump med anordning ur tanken men har inte riktigt kommit så lång än... Har upptäckt andra tråkigheter. Både PTO och MAG har skurit något.. Mer eller mindre lika och märken runt om i båda cylindrarna. Nu till den eviga frågan: vad har hänt?... Ringgappet är inslipat till runt 0,50mm, kanske något mindre på undre ringen. Skotern har dragit 2% olja +/-0,2.

Jag tänker direkt att jag vid något tillfälle kanske inte varit tillräckligt noga med varmkörning efter fastkörning MEN varför slutar då märkena i cylindern där ringarna vänder? Om kolven vuxit sig för stor borde då inte märkena gå längs med hela loppet? Kan ringgapet varit för litet ändå?

Vad gör man åt cylindern, går den att rädda? Reporna känns knappt med fingret.

Bilder:
https://www.dropbox.com/sh/cur3h6dvaihfwx3/AADjGkhEwzmy8ac7YcldmFKwa?dl=0
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
6.917
0
36
Kramfors
#11
De ser ut som typisk ringskärning pga för lite ringgap. Som jag brukar nämna ofta så bör man sätta ringgapet till minst 0,55mm, jag har tillockmed läst 060mm på en 800cc twinn.
Troligast har bränslebrist gjort att de blev så hett så ringarna blev för utvidgade de hade förmodligen inte skurit om motorn gått riktigt.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
132
0
16
Smedjebacken
#12
Fan så typiskt! Näst intill ny cylinder dessutom. Går det att göra något åt den? Eller är det honing och nicasil som gäller?
Ska se till att åka med större ringgap nu!

Lagt till bilder på kolvtopparna i samma länk!
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
686
2
18
#13
Känns inte reporna och du inte har fått släpp i cylindern så är det inga problem att hona cylindern. Åk till någon som har ett riktigt honingsveektyg om du inte har själv. Fjäderbelastade skrot från typ biltema kan göra det bara värre om man inte är jävligt försiktig.

Jag är också inne på att bränslebrist är orsaken. Alternativt avgasportar som inte öppnar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
6.917
0
36
Kramfors
#14
Fan så typiskt! Näst intill ny cylinder dessutom. Går det att göra något åt den? Eller är det honing och nicasil som gäller?
Ska se till att åka med större ringgap nu!

Lagt till bilder på kolvtopparna i samma länk!
Kolvarnas spolbilder såg bra ut de visar ingen spikning eller smältmärken från snål gång faktum är att de ser helt perfekt ut. Hur ser stiften ut?
Har du kört motorn för het någ gång "kokat"?
De går inte rikthona cylindrarna till nästa överdim i nikasil så de är ingen mening kosta på en seriös rikthonare. Du kan hona med vanlig bollhonare eller vanlig treklo fjäderbelastad honare. De viktiga är att ingen repa står in i cylindern. Slipa reporna med 400 korns våtslippapper om inte honingen tar bort allt utstående elände. De är bättre att ha en grop i cylindern än att de står ut material.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
132
0
16
Smedjebacken
#15
Han har ju som sagt varit hos Mulle på mappning så att spolbilden ser bra ut är ingen förvåning och ett tecken på rätt inställning! Stiften har sett bra ut, betydligt mer brunt i dom nu efter mappning än innan. Kan kolla hur som ser ut nu och lägga upp bild.

Jag har aldrig under denna säsong sett mer än 70c på mätaren! Så varmt har den definitivt inte gått. Nu vet jag ju inte hur varmt han gick hos Mulle men jag tror att han vet vad han sysslar med. Men tanken har såklart slagit mig att han kan ha gått varmt där. Iaf varmare än vad han brukar göra ute i snön.
 

asker

Välkänd medlem
9 jan 2005
12.414
4
38
Stora Blåsjön
#16
Han har ju som sagt varit hos Mulle på mappning så att spolbilden ser bra ut är ingen förvåning och ett tecken på rätt inställning!

Jag har aldrig under denna säsong sett mer än 70c på mätaren! Så varmt har den definitivt inte gått. Nu vet jag ju inte hur varmt han gick hos Mulle men jag tror att han vet vad han sysslar med. Men tanken har såklart slagit mig att han kan ha gått varmt där. Iaf varmare än vad han brukar göra ute i snön.
Kan han inte hålla motorn under 54-55grader så är det rätt meninglöst att bänka dessa motorer...
Hur lång hade den gått med seizeco :) kolvarna?
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
132
0
16
Smedjebacken
#17
När jag lämnade så pratade han om det brukar ta tid då han måste vänta på att motorn svalnar och korrigera för att motorn blir varm osv. Sen exakt hur varm han kör den vet jag inte. Han finns/har funnits här på forumet så kanske han kan fylla i om han läser detta.

Wössner och de har gått ca 150mil med nya ringar denna säsong.

Less blir man iaf när man är skitnoga, bygger enligt alla spec, skjusterar in oljepump, lämnar in för att få en seriös mapp. Då ska den fan gå!
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
6.917
0
36
Kramfors
#18
När jag lämnade så pratade han om det brukar ta tid då han måste vänta på att motorn svalnar och korrigera för att motorn blir varm osv. Sen exakt hur varm han kör den vet jag inte. Han finns/har funnits här på forumet så kanske han kan fylla i om han läser detta.

Wössner och de har gått ca 150mil med nya ringar denna säsong.

Less blir man iaf när man är skitnoga, bygger enligt alla spec, skjusterar in oljepump, lämnar in för att få en seriös mapp. Då ska den fan gå!
Kör vidare med kolvarna men byt kolvringar.
Sätt ringgapet till 0,60mm på övre ringen och 0,55 på undre så behöver du inte oroa dig mer för det.
Orsaken till att den gick underligt är fortfarande ett mysterium men de tycks inte ha orsakat sizingen.
Som Asker säger så kör ingen bänkare den speciellt varm för då ger de så lite effekt och de får vänta i evigheter på att den ska kallna.

Mät gärna ringgapet igen de kan ju va mindre än du mins. Kolla även om de har skurit hela vägen upp till översta kolvringarna eller om de stannat vid undre ringarna.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
132
0
16
Smedjebacken
#19
Den har skurit hela vägen upp på övre ringen. Det syns även på ringen, betydligt större anläggningsyta på ringarna på vissa ställen. Jag mätte inte alla ringar utan hade för mig att jag slipade in till 0,5 så tog bara övre ringen från PTO och mätte igen, visst, 0,5mm var det.

Tillbringade kvällen igår med att väldigt försiktigt slipa ner märkena i cylindern med våtslippapper. Ytan blev inte för blank så jag tror det är nog med spår för oljan. Blev bättre än jag trodde det skulle bli. Tog även lite saltsyra för att få bort eventuella alurester.

Kolvarna mätte ca 84,80 och 84,77. Så jag satte i dom igen i hopp om att den går till våren, eller tills jag får tag på nya om jag nu behöver det(?). Dom mäter 84,87 nya.

Hade inga nya ringar men har kvar dom jag åkte på med förra cylindern. Dessa var betydligt fräschare så jag slipade in dom till mellan 0,55 och 0,60.

Känns ju inte helt OK med en riktig macgyver lösning för att få åka, men vad gör man inte...

Jag var ut på Svenska rallyt efter att jag sett över ventilerna och solenoiden, då gick han på fullgas tills jag släppte av. Men jag vågar inte säga med säkerhet att det är löst nu. Måste få testa mer.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
132
0
16
Smedjebacken
#20
Nu har han gått ca 15-20mil sedan han skar. Idag gick han klockrent måste jag säga. Upplevde han riktigt rapp och fin, varvar 8300-8400 så renovering av variatorer och kanske lite påviktning så ska det nog bli fart på mattan också. På vägen hem tröck jag ur han ordentligt över sjön, var tillslut tvungen att släppa av då det tog slut på sjö... tvi tvi, han verkar gå nu.

Som lovat bilder på stiften i länken nedan (samma länk som tidigare). Tycker dom ser bra ut.
Var även ner med inspektionskamera genom toppen, spolbilen på kolvtoppen såg om något ännu bättre ut nu. Inte heller några mer tendenser till ringskärning.

Biler: https://www.dropbox.com/sh/cur3h6dvaihfwx3/AADjGkhEwzmy8ac7YcldmFKwa?dl=0