Cdi Polaris

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
Behöver ny cdi-box till min 2003 rmk 800 ve vilket visar sig vara svår att finna.
Har eventuellt fått tag i en för 2002 xc 800.
Båda har ves men på 2002 saknas perc vet ej heller hur det är med knacksensor på den årsmodellen.
Percen på min skoter är bortplockad så jag undrar om det kan lira med cdi-boxen från 2002 xc 800?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Behöver ny cdi-box till min 2003 rmk 800 ve vilket visar sig vara svår att finna.
Har eventuellt fått tag i en för 2002 xc 800.
Båda har ves men på 2002 saknas perc vet ej heller hur det är med knacksensor på den årsmodellen.
Percen på min skoter är bortplockad så jag undrar om det kan lira med cdi-boxen från 2002 xc 800?
Kolla vad du har för svänghjul. För man plockar inte bort percen bara för skojs skull då det inte är någon nackdel så säkert har man bytt ccdinochbsvänghjul till en äldre utan perc.
Med perc cdi så ska svänghjulet vara 18grader och på dom utan 14grader. Detta är väldigt viktigt! Annars går det utmärkt att köra med en äldre/nyare cdi på dessa. Får man tag på ec cdi med tps och man inte har tps på förgasarna är det bara låta den vara urpluggad. För den gör bara skillnad över en viss temperatur för stt skydda motorn vid varmgång.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
Svänghjulet som sitter på är 14 grader så då borde cdi-box utan perc funka. Men mekanikern som skotern står hos påstår att det inte kommer funkar utan menar att det måste vara en nyare som har perc ändå.
Det verkar vara lättare att få tag i en cdi-box utan perc. Är det lönt att testa trots vad mekanikern säger?
Tillägger att orginal cdi-boxen har DET-funktionen (partnr. 4010735)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Har du 14graders hjulet så ska du ha en cdi utan perc, men det är nog en fördel om den kommer från en ves motor. men vilket som kommer att funka, säger han något annat så är det fel.
Däremot ska man aldrig montera en cdi utan perc på ett 18graders svänghjul för då förställer man tändningen ytterligare 4 grader över hela registret. Tvärt om går men man kommer säkert tappa 10 hästar.