Camoplast Back Country

rotax 4-life

Välkänd medlem
10 jan 2006
374
0
16
Jag funderar på att slänga på en ny 44as matta nu innan vintern. Jag har kollat på camoplast "back country". Nån som har erfarenhet av denna modell? Den finns på duells.se


Tacksam för svar!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Den är ny för i år, rent officiellt iaf.
Den ser onekligen grym ut, dock!
 

Kläppenrider

Välkänd medlem
24 jun 2012
190
0
6
Jag väcker upp denhär tråden i förhoppning av lite svar och åsikter!
Är denhär mattan bra?
Skulle den sitta bra på en edge?
Tack å hej!
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Svar Ja och Ja . Jag har haft den hela vintern å den ser fortfarande ut som när jag köpte den, å då har jag inte varit försiktig. Om man kan räkna gräsrace och strandkänningar vid vattenåkning som omild behandling. Förutom snö då.
Den går dit på en edge då t.o.m 51 kammar går dit utan modifieringar
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Svar Ja och Ja.
Det är en bra matta ja.

Men:
Den går dit på en edge då t.o.m 51 kammar går dit utan modifieringar
Det där skulle nog jag kalla ren lögn då man även på en med 44mm kammar kan behöva skära/fila ur lite på kammarna så dom inte tar i kylslingorna i tunneln. Om man inte kör hardcore-varianten och låter det hela "slita in sig" och hoppas på att kylarna inte tar stryk.

På Polaris egna racingmattor som hade 44mm kammar så var kammarna placerade så att det var en glugg hela vägen där kylarna löper.

Skall man på med större än en 44, så är det nog säkrast att gå ned till mindre drivhjul också. Skulle tro det är stor risk att det kan ta i på fler ställen annars.

Men kloss-tricket finns ju, såga till en träbit som är 50mm tjock (eller måttet du nu vill kolla) och lägg på den gamla mattan och titta vad som händer när du drar runt mattan för hand när du har skotern uppallad.
 
Last edited:

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Men kloss-tricket finns ju, såga till en träbit som är 50mm tjock (eller måttet du nu vill kolla) och lägg på den gamla mattan och titta vad som händer när du drar runt mattan för hand när du har skotern uppallad.
Har testat det tricket o funkar ju kanonbra.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Hade en sån matta på min edge 700-02, var tajt att få dit en 38mm så att få dit en 51mm utan modifikationer finner jag högst osannolikt.
Dock en grym matta, inte en kam borta efter första säsongen
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Mattan var från en RMK. Då har den nog inga kammar där kylarna sitter. Ja ja jag "bara" satte dit den iallafall på en -01 700. Nu har jag 44 på på en gammal dragon men det är en helt annan sak.
Minns att jag hade 38 matta också på denna edge. Den höll lite bättre än 51an
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
kompisen har en switchback -04 med brps 51mm matta, inga problem där vad jag hört

men nu kanske ni pratar om korta edge?
 

Kläppenrider

Välkänd medlem
24 jun 2012
190
0
6
Jag har redan postat ett liknande inlägg i min egna tråd, men efter som att det är lite mer aktivitet och debatt här så postar jag här med :p

Jag tittade först på skoterdelen där de hade den här mattan (länk: http://www.skoterdelen.com/back-country-p-23292-c-3106.aspx) men att jag senare har hittat en liknande på stenmarks maskin (länk: http://www.stenmarksmaskin.se/38x307x444-p-12327-c-120.aspx).

Saken är dock den att den enligt mig inte ser lika dan ut. Den är 1000kr billigare, har 0,4mm längre kammar (skillnad...) och ser ut att ha tjockare kammar än den på skoterdelen. Intressant.... :/

Är den ena bättre än den andra och vad är då skillnaden?
Tack på förhand! :)
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Jag har redan postat ett liknande inlägg i min egna tråd, men efter som att det är lite mer aktivitet och debatt här så postar jag här med :p

Jag tittade först på skoterdelen där de hade den här mattan (länk: http://www.skoterdelen.com/back-country-p-23292-c-3106.aspx) men att jag senare har hittat en liknande på stenmarks maskin (länk: http://www.stenmarksmaskin.se/38x307x444-p-12327-c-120.aspx).

Saken är dock den att den enligt mig inte ser lika dan ut. Den är 1000kr billigare, har 0,4mm längre kammar (skillnad...) och ser ut att ha tjockare kammar än den på skoterdelen. Intressant.... :/

Är den ena bättre än den andra och vad är då skillnaden?
Tack på förhand! :)
Den billigare mattan på Stenmarks står det iaf följande på:

Internaldrift 4hjul: Nej
Kommentar: Internaldrift endast på yttre drivkuddar

Vet inte riktigt hur drivhjulen sitter, men kanske krävs nonslip-drivhjul för att använda den?
 

Kläppenrider

Välkänd medlem
24 jun 2012
190
0
6
Hmmm...nonslip vill jag undvika!
Och om jag ska vara helt ärlig så är internaldrift osv utanför min kunskaps-zon. :/
 

Kläppenrider

Välkänd medlem
24 jun 2012
190
0
6
Jo det lutar mot det!
Kom just hem efter att ha varit och tittat hur det såg ut under en yamaha apex x-tx som har back countrymattan orginal och den hade non-slip på de två yttre drivhjulen och "vanliga" på de inre.
Det blir nog den som sist blev länkad om inte något annat spännande dyker upp! ;)

Edit: är det den här mattan eller rent allmänt 44mm-are man ska ha om man ska köra både led och puder? Är inne på 44, men är en 38 så mycket sämre i snön? Kommer även att åka upp för lite pudertäkta backar så jag vill ju inte köra fast då :/ och jag skulle även vilja få den liiite mer resvänlig och rolig!
 
Last edited:

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Varför vill du undvika non-sliphjul!?
Arbetet med att byta hjul är inget större jobb och du måste ju hur som helst bort med drivaxeln vid mattbytet så det är ju bara att passa på samtidigt.

44mm och vanlig hjul slutar sågottsom alltid med att det kuggar över såvida du inte har mattan tokspänd.