Cabby-släp bygget! (långtidsprojekt)

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Tjaba!

Efter att ha sett alla andra fina byggen och blivit så smått avundsjuk så beslöt jag mig till slut att göra ett själv! :) Märk dock att det här bygget ej kommer att gå fort pga tid (husbygge/jobb) och pengar. Mitt mål är att bli lagom färdig när det är dags att börja frakta skotrarna någon gång i december.

Tankar kring vagnen:
-Plats för 3 skotrar.
-Lådan från husvagen ska användas.
-Storleken hade jag tänkt bli 450x240cm. Blir det för stort/litet/optimalt?
-När den var reggad som husvagn så var totalvikten 1060kg. Går det att få en tjänstevikt på vagnen kring 300kg<- utan att den blir för vek? För jag antar att man behöver minst 750 kg för 3 skotrar. Eller finns det andra möjligheter?

Inköpslista:

Cabby Nova – 0 kr
Vinterdäck -
Balk -
Flakmaterial -
..mm..

Utgångobjektet:

Cabby Nova 472 CT -77
Ett riktigt vrak när vi hämtade det. Taket hade rasat och tagit med sig en långvägg i fallet. Däremot så såg underredet och däcken riktigt bra ut och till det billiga priset utav 0 kr så är det ju ett kap. :eyebrows:



Något som förvånade mig var att det mesta var gjort av trä och träskivor. Inte konstigt att det mesta var ruttet. :bigsmile:

Skalad och klar:


Något sånt här hade jag tänkt mig placeringen utav balkarna. Tips och idéer kring detta? Storlek på material? Kommer det att bli för tungt? osv

(Ni som inte ser, klicka på bilden för att få den större)

Sammanfattning:

Idé: Ha en tillräckligt stor och lätt släpvagn för 3 skotrar.
Pris: Så billigt som möjligt, budget sträcker sig till ungefär femtusen dock.
Start/slut -datum: 27.7 / 31.12

Tips, idéer, ritningar, tankar och funderingar tas emot med öppna armar!
Det lär nog behövas. ;)

//saftis
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Prova att ställa upp skotrarna på backen så tight som du bara kan få det. Mät sedan om du får in dem på en yta på 450x240 cm. Alternativt att du målar upp den ytan med krita på asfalt, eller med minne i grus och se om du får dit skotrarna.
Spontant så känns det som det där underredet är mer lämpat för två skotrar. Svårt att bygga en riktigt hållbar vagn på 300 kg.
Min vagn väger 350 kg, men då är det med en lastramp inräknat och då är det en vagn för två skotrar. Jag skulle vilja förstärka den litet ytterligare innan jag skulle ha på tre skotrar som det är nu.

Men många idéer har jag om släpvagnbygge som jag kan komma med =)
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Jag tänkte att man kunde ställa två skotrar utmed kanterna framåt och sen en skoter i mitten bakåt. Vad tror du om det? Jag har ju som sagt lång tid på mig så det är bara att fortsätta med tips och idéer. :) kanske en ritning? ;)
Sen, vad är det lämpligaste materialet?
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Om du vill komma lätt undan, så är aluminium perfekt. Rostar inte heller.
Enklare är att köpa vanligt stål och svetsa ihop allt. Se till att slipa till alla ställen där du skall svetsa bara. Byggde själv en vagn i fjol och den målade jag till den största delen med Hammarlack. Kan inte rekommendera den färgen. Om du kan helgalva vagnen, så är det det bästa, annars så rekommenderar jag zinkfärgen som de har på Jula. Det är den enda färgen på min vagn som inte har fått några stenskott så den har flagnat. Den ser riktigt tråkig ut, men det verkar vara den som håller bäst i alla fall.

Konstruktionsmässigt så är en sådan ramkonstruktion som du har ritat upp ganska så vettig. Kan vara bra att staga upp den lite här och där, samt att göra en fackverkskonstruktion längs med sidorna på ovansidan av vagnen. Ungefär som ett par lämmar, men i fackverkskonstruktion. Eftersom att du tänkte ta och backa upp den sista skotern, så hamnar det en väldigt stor vikt längst bak på vagnen, så se till att staga ordentligt.
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Äntligen så kan jag använda internet igen. :D

Bygget går sakta, måste bli klar med ett annat projekt innan jag kan påbörja släpet..

Dock så har jag inhandlat allt som jag behöver till släpet, förutom allt järn. Har liksom inte hunnit. ;)

Funderar på att lägga 20x40 järn emellan nuvarande balkar för att få lite mer stadga och sen bygga ut med samma järn. Vad tror ni om det? Blir det för klent eller fungerar det?

Mvh
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Du kan ju räkna på det. 50x30 mm räcker för att tåla en belastning på 150 kg på en tre meter lång profil. Om vi räknar linjärt så skall den klara 450 kg per meter. Ett överslag så skall väl din 40x20 mm klara 300 kg per meter. Ställ dem på höjden bara. Hoppas det hjälpte.
Borde räcka tycker jag. Se till att staga längs med vagnen också bara!
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Tack, det hjälper!

Tanken just nu är att lägga in kanske tre järn som får agera stöd i mitten och längst ut kanske man får bygga lite rejälare. Iofs så kanske det inte blir så mycket belastning där ute, men det är väl bäst att göra det rejält. :)
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Någon som vet av något billigt och bra som lastyta? Släpvagnsplyfa är väl bra, men dyrt.

Gärna något som håller med. :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
897
113
Stora Blåsjön
Vanlig formplyfa funkar fint, dock halt. Men det behöver inte skotrarna veta...

Kostar 379/st för 1200x2500x12mm
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Läser på byggmax där det står att dom ska skyddas från naturens klimat. Hur länge går det innan man behöver byta ut dom?

Tack för svar btw! :)
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Läser på byggmax där det står att dom ska skyddas från naturens klimat. Hur länge går det innan man behöver byta ut dom?

Tack för svar btw! :)
Jag har vanlig formplyfa på mitt släp och där styrstålet har skurit genom, där sprejar jag på med träolja. Borde hålla längre då tycker jag.
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Tack för svaren! Då vet jag vad jag ska ha för underlag iaf. :)

Sen har jag en liten fundering kring alla lysen och reflexer. Vad behöver man? Är det som på en bil?
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Tack för svaren! Då vet jag vad jag ska ha för underlag iaf. :)

Sen har jag en liten fundering kring alla lysen och reflexer. Vad behöver man? Är det som på en bil?
Röda trianglar bakåt, max 40 cm från vardera sida om vagnen om jag inte kommer ihåg fel. Sedan så är det rött lyse bakåt, bromsljus samt blinkers.

Om man läser vägverkets föreskrifter så står det:

"Släpvagn skall ha sidomarkeringsreflex/-reflexer som vid
belysning återkastar orangegult ljus åt sidan."

På det så skall du ha sidomarkeringslyktor.

Eftersom att din vagn är en -77:a, så behöver du bara ett bromslyse bakåt, men det är nog bäst att skruva dit två stycken ändå =)

Skyltbelysning måste du också ha och det är bara att sätta dit något som lyser upp skylten lite fint.

Det finns ju en massa undantag från alla regler om lysen, men enklast är det att bara kolla på en annan släpvagn och göra lika på din.
Kan tipsa om att Jula har billiga led-lampor med inbyggd reflex i vitt, gult och rött. Två vita framåt, fyra gula på sidorna och sedan så köper du nå lyktor bakåt bara.

Kör hårt!
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Röda trianglar bakåt, max 40 cm från vardera sida om vagnen om jag inte kommer ihåg fel. Sedan så är det rött lyse bakåt, bromsljus samt blinkers.

Om man läser vägverkets föreskrifter så står det:

"Släpvagn skall ha sidomarkeringsreflex/-reflexer som vid
belysning återkastar orangegult ljus åt sidan."

På det så skall du ha sidomarkeringslyktor.

Eftersom att din vagn är en -77:a, så behöver du bara ett bromslyse bakåt, men det är nog bäst att skruva dit två stycken ändå =)

Skyltbelysning måste du också ha och det är bara att sätta dit något som lyser upp skylten lite fint.

Det finns ju en massa undantag från alla regler om lysen, men enklast är det att bara kolla på en annan släpvagn och göra lika på din.
Kan tipsa om att Jula har billiga led-lampor med inbyggd reflex i vitt, gult och rött. Två vita framåt, fyra gula på sidorna och sedan så köper du nå lyktor bakåt bara.

Kör hårt!
Tack för riktigt bra svar, mera sånt! :)

Vad tror ni, behövs det en låda som man placerar längst fram på vagnen och har spännband i och sånt? Skulle nog kunna vara riktigt praktiskt faktiskt, och borde ju inte ta bort någon lastyta.

Sedan, är det någon som vet hur man redigerar första inlägget? Vill ha en sammanfattningslista där så man ser mer lättöverskådligt. :)
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Låda för spännband är väldigt praktiskt. Man slipper tappa bort dem om det har kommit 5 dm med nysnö medan man har varit ute och kört skoter. Man slipper lägga in de skitiga spännbanden bak i bilen medan man är ute och kör skoter. Finns ingen nackdel med en låda i alla fall. Även där så kan du fara på Jula, för där har de tre st olika storlekar på lådor i aluminiumdurkplåt. Dra bara en fönsterlist på insidan av locket, så slipper du att det kommer in vatten i lådan.
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag håller också på med ett riktigt lågbudgetbygge av ett släp för att kunna frakta skotern och släden.
Det är långt ifrån samma storlek som detta, men jag har inget behov av att frakta mer än detta.

Jag har löst elen genom att montera Biltemalampor bak med inbyggt dimljus på ena sida och backljus på andra sidan.
Kör med 13-polig anslutning så då finns den möjligheten.
Och eftersom vagnen ska användas vintertid när det ofta är mörkt så har jag valt att montera 2 extraljus under släpet i framkant, riktade bakåt, kopplade via ett relä som strömförsörjs via bilen och styrs av backljuset.. så när jag nu lägger i backen så tänds både backljuset bak och extraljusen under släpet som lyser upp marken vid sidorna av vagnen.

En annan fördel med 13-poligt är att bilens dator kontrollerar alla lampor även på släpet så jag får info direkt i displayen i bilen om någon lampa inte fungerar på släpet...

Under vagnen i bak håller jag på att bygga en förvaringslåda för ramperna till skotern.

Och som andra har nämnt här redan så blir golvet av Byggmax formplyfa.. räknar med att vara klar med allt under veckan nu.
 

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
När vi byggde vårat släp så åkte vi till ett företag här i örebro som gjuter betongelement till hus och så vidare. Dom hade tjock stadig formplyfa som vi fick ta för oss av mot att dom fick en smörgåstårta. Billigt och bra. Kanske finns nått sånt i närheten av dig.
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Låda för spännband är väldigt praktiskt. Man slipper tappa bort dem om det har kommit 5 dm med nysnö medan man har varit ute och kört skoter. Man slipper lägga in de skitiga spännbanden bak i bilen medan man är ute och kör skoter. Finns ingen nackdel med en låda i alla fall. Även där så kan du fara på Jula, för där har de tre st olika storlekar på lådor i aluminiumdurkplåt. Dra bara en fönsterlist på insidan av locket, så slipper du att det kommer in vatten i lådan.

Tack för tipset! Men 700 spänn för en låda tycker jag är lite för mycket, blir nog till att bygga en egen. :)

Jag håller också på med ett riktigt lågbudgetbygge av ett släp för att kunna frakta skotern och släden.
Det är långt ifrån samma storlek som detta, men jag har inget behov av att frakta mer än detta.

Jag har löst elen genom att montera Biltemalampor bak med inbyggt dimljus på ena sida och backljus på andra sidan.
Kör med 13-polig anslutning så då finns den möjligheten.
Och eftersom vagnen ska användas vintertid när det ofta är mörkt så har jag valt att montera 2 extraljus under släpet i framkant, riktade bakåt, kopplade via ett relä som strömförsörjs via bilen och styrs av backljuset.. så när jag nu lägger i backen så tänds både backljuset bak och extraljusen under släpet som lyser upp marken vid sidorna av vagnen.

En annan fördel med 13-poligt är att bilens dator kontrollerar alla lampor även på släpet så jag får info direkt i displayen i bilen om någon lampa inte fungerar på släpet...

Under vagnen i bak håller jag på att bygga en förvaringslåda för ramperna till skotern.

Och som andra har nämnt här redan så blir golvet av Byggmax formplyfa.. räknar med att vara klar med allt under veckan nu.

Det där med extraljusen under släpet låter som en riktigt bra idé! Ska klura lite på det där. Men absolut nånting som är värt några kronor extra. :)


När vi byggde vårat släp så åkte vi till ett företag här i örebro som gjuter betongelement till hus och så vidare. Dom hade tjock stadig formplyfa som vi fick ta för oss av mot att dom fick en smörgåstårta. Billigt och bra. Kanske finns nått sånt i närheten av dig.
Jag jobbar på ett byggföretag så nånting borde man ju kunna ordna. Kanske man kan få sig en smörgåstårta med. ;)


Jag har funderat lite på lådorna över hjulen. Det är bara vid skoterfrakt som det behöver vara stabilt, skulle det funka att inte bygga över hjulen och när man ska frakta skotrar så lägger man en balk som går över hjulen? Den får då vila på ett antal kraftiga stöd som stoppas i andra fyrkantrör och bultas. Håller det eller blir det för rappligt?