C&A Pro MTX tråden

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
Kanske kan vi dela med oss av våra erfarenheter av MTX:arna?

Jag har med Woodys 4" coromant styrstål på mina.

För mig funkar dom kanon på Freeriden, bra flyt och klart effektivare än orginal på led vilket förvånade mig lite. Skrå, inga problem.

Enda minus är att dom är lite tungstyrda framförallt i låg hastighet tillexempel i skog. Lösningen är kanske lägre skidtryck, återkommer om det.
Ni som kört flera säsonger, hur är kvalitén enligt er, håller dom?
Mina är rätt krokiga redan.

Någon som provat ändra vinkel på skidans spets, och iså fall vad var resultatet?

Mvh F
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
bra med en mtx tråd. hur tungkörda är dom i krypkörning i skogen? något man svär över varje gång man vrider på styret? funderar på att investera i ett par, men tycker gripper funkar väldigt bra för å va original och vill inte lägga ut 5papp på nått som inte blir så mycket bättre. känns dom skitbreda eller?
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Monterade beg. MTX föra helgen.
Först undrade jag vad för skit det var, höll på att fara in i grannens bil :mad2:. Men efter lite funderande kom jag fram till att toe-out var helt fel. Det märktes tydligt då "nya" skidorna som styre bättre.
Man får använda lite mera kraft på leden. Men å andra sidan så styr det dit man vill.
Gamla skidorna bara kanade i kurvorna när woddys dubbarna greppade. MTX styr precis dit man vill, utan att hugga i andra spår.

Enda nackdelen är att helt plötsligt kan ta sig långt ut i det lösa. Trots en sandpappers matta. Skidorna flyter som ett par båtar på snön..å boggin borrar en meter längre ner. Vilket slutar med 2h grävande..men kostar att ligga på topp :blink1:
 
W

wettrob

Livar upp denna tråd igen.
Nya skidor ska inhandlas då mina original har råkat ut för lite missnöjen under säsongen...
Lutar åt XTX eller MTX skidan, någon som har dem monterat på sina IQs och har något att säga om dem?
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Livar upp denna tråd igen.
Nya skidor ska inhandlas då mina original har råkat ut för lite missnöjen under säsongen...
Lutar åt XTX eller MTX skidan, någon som har dem monterat på sina IQs och har något att säga om dem?
Har xtx på snopro xc:n och dom är kanon i alla lägen tycker jag! förutom när det är skare, då är dom helt livsfarliga och skär ner om man inte är med. Kvalitèn som trådskaparen skrev om känns sådär faktiskt, mina har blivit rätt så slitna på en säsong..:)
 
W

wettrob

Två helt olika maskiner så kanske inte är något jag kan gå på.
Skulle vara roligt att testa på MTX skidorna då dem är så breda, lär behöva mer flytyta eller hur man ska säga, det är ju meterdjupa spår direkt man går i lössnö med skiten...:)
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Två helt olika maskiner så kanske inte är något jag kan gå på.
Skulle vara roligt att testa på MTX skidorna då dem är så breda, lär behöva mer flytyta eller hur man ska säga, det är ju meterdjupa spår direkt man går i lössnö med skiten...:)
Xtx bär så pass bra så mtx blir nog lite väl breda och för mycket bärighet för din iq om det är en kort? Men det kanske är en smaksak :)
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Är det någon som kört med både MTX och SLP PP som kan säga något om väsentliga skillnader mellan dom?
 

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
Jag har inte provat speciellt mycket men jag upplever att den blir lite snällare när man burkar med en "rakare" skida, å andra sidan får man inte riktigt samma "lyft" i pudret...
Nu verkar det dessutom komma snö så det finns snart möjlighet å prova mer.