C&A pro mtx eller bx?

piirkah

Aktiv medlem
4 feb 2014
69
1
8
Tänkt köpa nya skidor till proclimben men lite kluven vad man ska köpa så tänkte ta hjälp här =)

Mtx eller bx? =)
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Jag kör med kapade mtx "carl's cut" å det är bättre än original. Men om du ska välja mellan bx och mtx så köp bx. Ett annat alternativ är bearcat skidor provade en maskin i helgen med det och är mycket sugen själv på ett par och det ser så bra ut med original krokar som matchar boggiskenan :)
 

piirkah

Aktiv medlem
4 feb 2014
69
1
8
Oavsett vad du köper, köp inte mtx.

Vet två som kört de på proclimb och är inte alls nöjda.

Håller emot vid boondocking, inte bra.
Hm,än mer kluven nu.. Vad tror du om ett par SLP PP? Fast SLP känns inte så lockande.
 

piirkah

Aktiv medlem
4 feb 2014
69
1
8
Jag kör med kapade mtx "carl's cut" å det är bättre än original. Men om du ska välja mellan bx och mtx så köp bx. Ett annat alternativ är bearcat skidor provade en maskin i helgen med det och är mycket sugen själv på ett par och det ser så bra ut med original krokar som matchar boggiskenan :)
Vad är skillnaden på orginal mot bearcat skidorna :)?
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Ska äntligen prova mina nya BX i helgen, valet stog mellan SLP PP och BX men eftersom jag inte riktigt gillade hur aggressiva och opålitliga PP kunde bli i vissa fören så tänkte jag prova BX.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Har inte testat så många skidor. Men bx verkar vara grejen från ca:pro

Åker slp pp själv och vet av flera som gör det på pp.

Vissa verkar tycka att den är känslig och hugger på hårt underlag. Men jag älskar att den är så exakt om jag får för mig att köra led (oundvikligt)

I djupsnö har jag inget dålig att säga.
 

piirkah

Aktiv medlem
4 feb 2014
69
1
8
Har inte testat så många skidor. Men bx verkar vara grejen från ca:pro

Åker slp pp själv och vet av flera som gör det på pp.

Vissa verkar tycka att den är känslig och hugger på hårt underlag. Men jag älskar att den är så exakt om jag får för mig att köra led (oundvikligt)

I djupsnö har jag inget dålig att säga.
Har några polare som kör SLP PP och är väldans nöjda med dom,enda som verkar vara negativ är hur dom är på hårt? (Livsfarliga?)

Om man ser på livslängden på skidorna? SLP PP verkar ha väldigt tunn plast :)?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Jag har haft CA MTX på min Proclimb och annat än att dom är så stora så den kanske flyter på vatten. Ser jag inget som är bättre än någon annan skida.

Den långa kölen som gör dom svårstyrda på hård underlag. Finns väl även på XTX och BX ?
Bredden på MTX tycker jag gjorde att framvagnen kändes som minst 6" bredare än med SLP PP.
Beteendet vid ojämt hårt underlag var katastrof. Om det är mjukt fungerar dom men kommer det något hårdare som bara ta på kanten av skidan men ej kölen. Då är man passagerare ej förare. Skotern behöver inte vara mycket lutad för det.

Däremot är i mitt tycke en svaghet av dess styrka på SLP PP att dom är mycket mer krävande på framvagnen. Är inte inställningar och skicket framvagnen bra kan skidorna följa spår eller bestämma själv. Om dom inte får tillräckligt styrning.
 

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
Jag gick från mtx till bx.. Man märkte inte så stor skillnad vid löspuder men när det blir lite hårdare är mtx värdelös. Blev som en ny maskin med bx vid medelhård-hårt underlag

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
 

piirkah

Aktiv medlem
4 feb 2014
69
1
8
Jag gick från mtx till bx.. Man märkte inte så stor skillnad vid löspuder men när det blir lite hårdare är mtx värdelös. Blev som en ny maskin med bx vid medelhård-hårt underlag

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
Står mellan ett par SLP PP eller ett par bx.
Jag har haft CA MTX på min Proclimb och annat än att dom är så stora så den kanske flyter på vatten. Ser jag inget som är bättre än någon annan skida.

Den långa kölen som gör dom svårstyrda på hård underlag. Finns väl även på XTX och BX ?
Bredden på MTX tycker jag gjorde att framvagnen kändes som minst 6" bredare än med SLP PP.
Beteendet vid ojämt hårt underlag var katastrof. Om det är mjukt fungerar dom men kommer det något hårdare som bara ta på kanten av skidan men ej kölen. Då är man passagerare ej förare. Skotern behöver inte vara mycket lutad för det.

Däremot är i mitt tycke en svaghet av dess styrka på SLP PP att dom är mycket mer krävande på framvagnen. Är inte inställningar och skicket framvagnen bra kan skidorna följa spår eller bestämma själv. Om dom inte får tillräckligt styrning.
Du kör nu med SLP PP? Och överlag nöjd med dom :)?
 

Ämel

Välkänd medlem
3 feb 2005
108
0
6
Umeå/Solberg
Har kört MTX på min Xf och var inte alls nöjd, tungstyrd och tungburkad.
Har tidigare kört Slp PP i 4 säsonger på olika skotrar och varit väldigt nöjd med dom
Satte på PP i helgen på Xf:en och blev mycket bättre.
Dock var det rätt sur snö i helgen så jag kan inte uttala mig hur dom är i kallsnö.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
En annan sak är ju den olika bredden på framvagnen. 42-38" är stor skillnad å jag skulle alldrig sätta en bred skida på en bred framvagn.
 

jonatank93

Aktiv medlem
1 okt 2013
59
0
1
En annan sak är ju den olika bredden på framvagnen. 42-38" är stor skillnad å jag skulle alldrig sätta en bred skida på en bred framvagn.
Precis! Testat mtx på bredare framvagnar och inte gillat dem alls medans dem är mycket mer lätthanterliga med t.ex 38".
Ända negativa är väl att dem funkar snäppet sämre där det är mindre och hårdare snö
 

Ämel

Välkänd medlem
3 feb 2005
108
0
6
Umeå/Solberg
En annan sak är ju den olika bredden på framvagnen. 42-38" är stor skillnad å jag skulle alldrig sätta en bred skida på en bred framvagn.
Precis, tror att min breda framvagn förstörde mycket för MTX då den skidan är platt under blir det ju nästan som man har en 44" framvagn då man ska bryta ner den. PP är ju lite rundad så den blir lättare att tippa över tror jag.