Bytt voltregulator utan framgång

Dundertobb

Medlem
20 jan 2019
29
2
3
30
Dalarna
Hejsan! Har en polaris iq 600rr - 08a.
Bytte precis voltregulator utan någon som helst skillnad. Ska jag byta lampor eller liknande? Sitter tungsram duolux h4 12v 60/55w i lyktan. Visserligen funkade inte varvräknaren heller...
Någon här inne som har några andra alternativ?
Har inte mätt någon ström än... Men baklysen osv fungerar ju & trodde elen hängde ihop så sett i alla fall.. Mvh tobbe i mörkret!
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
226
42
28
Kontrollera detta och inspektera kontakterna från stator.
2843728437
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Hmm, okej! Antar att du då menar den andra statorn? Inte den jag precis bytt? :)
För där går ju bara en gul en röd & en svart, men kanske missuppfattar dig också.
Tack för svar iaf.
Du har enbart bytt en voltregulator. Nästa steg är som bilden ovan att mäta upp statorns lysspolar med ohmmätare. De är sällan lindningsfel på lysspolar men däremot kablarna ut från statorn kan ha gnagt hål på skyddshöljet. Du mäter i första kopplingsplint ut från stator.
 

Dundertobb

Medlem
20 jan 2019
29
2
3
30
Dalarna
Du har enbart bytt en voltregulator. Nästa steg är som bilden ovan att mäta upp statorns lysspolar med ohmmätare. De är sällan lindningsfel på lysspolar men däremot kablarna ut från statorn kan ha gnagt hål på skyddshöljet. Du mäter i första kopplingsplint ut från stator.
Ja men precis, trodde det var en typ av stator det också, men okej okej! Måste jag riva allt då? Eller vet du om man kan komma åt & se & mäta utan att riva en massa? :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag vet inte om du kommer åt första kopplingsplint ut från stator du kan ev få skruva lös något ivf typ ljuddämpare pipa eller luftburk. Kolla sprängskiss hur lång kabeln är till första skarv/kopplingsplint så kan du lista ut vart den sitter.
 

Dundertobb

Medlem
20 jan 2019
29
2
3
30
Dalarna
Jag vet inte om du kommer åt första kopplingsplint ut från stator du kan ev få skruva lös något ivf typ ljuddämpare pipa eller luftburk. Kolla sprängskiss hur lång kabeln är till första skarv/kopplingsplint så kan du lista ut vart den sitter.
Okej okej! Tack för svar, jag ska prova mig fram :)
 

Dundertobb

Medlem
20 jan 2019
29
2
3
30
Dalarna
Jag vet inte om du kommer åt första kopplingsplint ut från stator du kan ev få skruva lös något ivf typ ljuddämpare pipa eller luftburk. Kolla sprängskiss hur lång kabeln är till första skarv/kopplingsplint så kan du lista ut vart den sitter.
Tänkte höra om man kan koppla in något eget lyse någonstans eller kopplar man i så fall ihop det? Tänkte tex. En lite ledramp? :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Du måste nog fixa likström till leedramp. Jag är inte helt säker på det men mest troligt. Likriktare för så mycket watt är svår att hitta och dyr isåfall. De går bygga om till lik med litet batteri med likströms laddregulator men de kräver en hel del att läsa in sig på.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Tänkte på en sak. Hur mätte du spänningen ut från statorn? Det är ju växelspänning ut från den. Tänkte mest så du inte hade mätinstrumentet inställt på likspänning. Då visar den 0V...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Värt att tänka på att även om man mäter med växelspänning med en multimeter är det inte säkert man får ut något vettigt värde, för frekvensen är väldigt hög från statorn, vid 5000rpm så är det 30000hz, och många billiga multimeters är mer anpassad för att mäta i väggutagget där vi har 50hz.
Dock brukar dom flesta funka rätt ok vid tomgång.
 
Reactions: Bola och eing9911

Dundertobb

Medlem
20 jan 2019
29
2
3
30
Dalarna
Nja, jag har mätt på de flesta sätt jag kunde komma på! Provade de flesta olika "program" på multimetern, stod 0 på varenda en..
Och jag har ju ändå bytt likriktaren, likaså har jag mätt ström från hel/halvljus & det står fortfarande noll, mätte på bakljuset & där fick jag iaf kontakt.
Så förmodligen är det väl något kabel brott någonstans, ska ta tag i det så fort jag får lite julledigt, så återkommer jag hur det har gått 😁