Bytt motor

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Om det är en 440 med en 600 HO maskin i vad menas med HO? är det en bra motor? Vad kan man tänkas att säljaren har missat(slarvat) vid bytet,vad ska man kolla extra noga.Har läst en del om att man måste byta tändsystem osv..

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Vid byte från 440 till 600 brukar det inte vara så noga med tändningen, eventuellt ställa om den lite... Kolla så variatorerna är linjära. HO betyder precis som Robin säger "High Output"

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Aha just,kan ju va bra.Läste mig till att HO är lite vassare än vad en vanlig 600,Någon som vet vad som skiljer dom åt? Insprut eller fuggar?

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
ho betyder bara att den är portad från fabrik. skiljer lite mot vanliga 600 , vanliga förgasare även om de e ho
Det är mer än så som skiljer då det är helt olika mått på dem.
Gamla 600 (500ss) har 76mm borr och 65,8mm slaglängd.
600 HO har 72mm borr och 73mm slaglängd. 600Ho bygger på 700:ans vevhus.
HO-versionen finns både med förgasare och sdi. Tittar man på förgasarversionerna så skiljer det uppemot 15hk mellan HO och den äldre kortslagiga motorn.

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Intressant det där med att det fanns både med fuggar och SDI,antar att det är Ski-Doo:ns insprut.Någon som har någon erfarenhet av SDI? Inte helt lätt när man e gammal cat åkare :) Hur stor är igentligen skillnaden rent effekt mässigt På en 440 snurra och en 600 (Ja förutom att dom kramat ur cirkus 104 kus ur han) därav givet mer slitage.Vridmoment osv.Har även sett att det på annonsbilderna saknas en mätare på 440:in Vilken?Och är det alltid blandning direkt i tanken på 440:in eller finns den med separat oljeblanding?Har även funderat lite på drevningen?en som är nerdrevad 2 kugg,hur beter han sig på leden(Visst leden är bara en transport sträcka men det gör ju inget om den iaf kliver över 100 på väg till pudret:)

Last edited:

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Intressant det där med att det fanns både med fuggar och SDI,antar att det är Ski-Doo:ns insprut.Någon som har någon erfarenhet av SDI? Inte helt lätt när man e gammal cat åkare :) Hur stor är igentligen skillnaden rent effekt mässigt På en 440 snurra och en 600 (Ja förutom att dom kramat ur cirkus 104 kus ur han) därav givet mer slitage.Vridmoment osv.Har även sett att det på annonsbilderna saknas en mätare på 440:in Vilken?Och är det alltid blandning direkt i tanken på 440:in eller finns den med separat oljeblanding?Har även funderat lite på drevningen?en som är nerdrevad 2 kugg,hur beter han sig på leden(Visst leden är bara en transport sträcka men det gör ju inget om den iaf kliver över 100 på väg till pudret:)
440in har väl 95-100hk men med ett smalt effektband (all effekt på toppen), gamla 600 (500ss) har runt 105hk och 600Ho har ca120hk. Rev 440 har ingen separat hastighetsmätare, utan det kan avläsas i den lilla lcd-displayen så länge det inte skakar för mycket :).
Man kan montera oljepump och tank från någon annan modell ifall man vill men det är inget som sitter där original.
Originaldrevningen på dessa är 21/45 vilket är ganska lågt men ändå bra. Är den nerdrevad till 19/45 så blir det väldigt lågt och jag har svårt att se att det skulle fungera bra utanför ex. en riktigt krokig bana.

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Tror nästan att "Gulingen" borde gå under namnet Dr.Ski-doo istället :) Så smartast om jag fattat det rätt vore o satsa på en 600 HO i ett 440 chassi där effekt kurvan är lite bredare istället för att ligga på högvarvet för att uppnå samma resultat.Åker mestadels utanför leden och där är det ju inte alltid så lätt o hålla full trottel utan kanske bättre med en bättre bottenstark maskin.Drevningen blev jag mest nyfiken på då någon skrivit att det behövdes för att orka dra runt en matta med 44 kamhöjd.Men som sagt en riktigt krokig bana kommer det nog oxå väl till pass.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det krävs ingen mirakeldrevning för att dra runt på en 44as matta. Sen om du köper en och är missnöjd med drevningen så krävs det bara några hundralappar och en eller 2 öl för att byta.

600 sdi är dock väldigt! trevlig och bensinsnål. Skillnaden prestandamässigt är väl närmast obefintlig men dom är grymt bränslesnål.

Edit* 440 har ingen back om jag inte missminner mig så att det kan ju vara något att ta i beaktande. Skillnaderna mellan en "vanlig" 600 och en 440/600 är ju inte så jäkla stor. Mer förstärkningar och snäppet värre dämpare ( inte någon värld av skillnad om inte leker slednecks).

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Jo mecka drevning lär nog inte bli nå problem,men chassit måste vara ett 440 då stå o rikta chassie i fjällen inte är o tänka på,för spö kommer den få :) Mina erfarenheter av back är att den bara gräver ner sig i lössnön,funkar iofs bra på led och vid lastning.Och inget av dom två momenten roar mig direkt.Men att en 600 Sdi är soppasnål är nog något o tänka på och sen slipper man ju bestycka om vilket iofs går att åtgärda med Tempaflow eller Variflow.

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Jo mecka drevning lär nog inte bli nå problem,men chassit måste vara ett 440 då stå o rikta chassie i fjällen inte är o tänka på,för spö kommer den få :) Mina erfarenheter av back är att den bara gräver ner sig i lössnön,funkar iofs bra på led och vid lastning.Och inget av dom två momenten roar mig direkt.Men att en 600 Sdi är soppasnål är nog något o tänka på och sen slipper man ju bestycka om vilket iofs går att åtgärda med Tempaflow eller Variflow.
600/800cc maskiner brukar överlag vara ganska högt drevade tillsammans med en 32 eller 38mm matta och då brukar en nerdrevning vara att föredra, 440 däremot är ju så lågt drevad från fabrik och de kommer standard med 44mm mattor.
Men att köpa en 440 och att sedan hiva i en sdi-motor är ett ganska krångligt jobb eftersom man behöver typ ALLT under huven från sdi-donatorn. Hela härvan med el inkl. alla givare,styrbox, batteri, delarna i bränsletanken, bränsletanken i sig eftersom 440tanken inte har urtag för givarna osv.
En förgasarmodell av 600HO/800HO är därför att föredra, då kan man enkelt montera en tempaflow/atacc eller liknande i efterhand.

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Ja det är något jag oxå hört och skotern som är intressant är som du säger en 600Ho med gasare,frågan är då.Är den snurran lika känslig som 440 vad gäller bestyckning? Om det är så kanske man ska sikta på en variflow där bestycningen sköts automatiskt för att slippa sitta o fippla med en manuell variant(Tempaflow) Drevmingen på den aktuella skotern är jag osäker på men att det sitter 44 matta vet jag,kanske inte så bra då om donatorn hadde en 32 eller 38 matta.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ska du tukta då är det ett 440 chassi du ska ha ...

600 ho är inte i närheten lika känslig som en 440. Undrar om den automatiska variflow funkar så bra i svenska fjäll. Tänker närmast på H.A.C som kom med summitarna i slutet på 90-talet. De var anpassade till Usa och Rocky mountains. I sverige har vi inte så höga fjäll (M.Ö.H) så att bestyckningen ska vara något problem.

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Jo då lär det nog bli 440 chassie :) Nu när man under sommaren samlat på sig massa aggressioner :) Det där med Bestyckningen får gärna någon utveckla,Jag va me så långt att det automatiska inte va så lämpliga i svenska fjällen.Men att man måste bestycka om en 440 har man ju varit med om men inte en 600 Ho eller vad?

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
440 är ju relativt känslig på bestyckningen precis som du själv nämner. En standard 600Ho som inte justerar sig själv (dvs en som inte har Ski-doos DPM, ex. Lynx RE600) är absolut inte lika känslig på bestyckningen som en 440. Jag behövde inte bestycka om min Lynx RE600 i vintras efter att ha gått ner två steg på huvudmunstycket till 360. Men om man vill montera någon förgasarkompensator eller vad man ska kalla det, för att bestyckningen ska bli ännu bättre så finns det ju flera olika modeller.
Holtzmaneng. har tre modeller.
Tempa-flow som justerar automatiskt för temperatur men inte för höjd utan det får man göra själv med en ratt. Vari-flow är helt manuell och ATACC justerar automatiskt för både temperatur och höjd.
Jag hade en Tempa-flow på en rev 440 -04 en gång men hade jag handlat idag hade jag valt en ATACC för att slippa göra något själv. På en 600cc så skulle jag tro att det räcker med en Tempa-flow eftersom 600an inte är lika känslig som 440in och då de flesta inte kör mellan allt förstora höjdskillnader.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jo då lär det nog bli 440 chassie :) Nu när man under sommaren samlat på sig massa aggressioner :) Det där med Bestyckningen får gärna någon utveckla,Jag va me så långt att det automatiska inte va så lämpliga i svenska fjällen.Men att man måste bestycka om en 440 har man ju varit med om men inte en 600 Ho eller vad?
Jag kanske var ute och cyklade litegrann angående automatisk bestyckning men:

Har du skotern fett bestyckad vid kusten och åker till fjällen så kommer den gå kass. Har du skotern rätt bestyckad vid kusten så kommer den gå fetare i fjällen men inte så att man måste lägga ut flera tusen kr på ett system som automatiskt bestyckar åt en ...

Bara mina 5 cent