Byte slides

bepett

Medlem
9 dec 2012
22
0
1
Köping
Hejsan.Tänkte kolla om det är nån som har en bra förklaring om hur man byter slides enklast på en AC Panthera Touring -96 och vad ska man sätta dit för sort?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
sätt dit vad du vill, sålänge det är till AC och är tillräckligt långa så funkar det. Kapas till rätt längd bara.

Hissa upp den bak, släpp på mattspänningen, lossa skruven längst fram på slidesen (underifrån, du måste gå genom en mattlucka), det är en X-mejsel från undersidan, och en 11mm (egentligen ", men få personer har sådant idag) ovanifrån.

När den skruven är lös så drar du bara slidesen igenom mattluckorna bakåt, går det trögt så grip tag med någon typ av tång för att få bättre fäste.

När de är lösa kapar du de nya slidesen i samma längd och gör allting baklänges.


Skulle nog tro det är lättaste sättet för en rookie. Jag brukar ta ur boggiet ur skotern då jag byter slides men det kräver ju lite mer skruvning.
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Brukar köpa mina på mekonomen.

Alla arcticcat har samma "profil" så det du behöver veta är hur långa dom ska vara eller så köper du längsta och kapar till :)

Se till att ha en mejsel som passar bra i spåret på skruven så slipper du förstöra skruvskallen och sen behöva plocka ur boggien för att få loss den.

Mvh Erland
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Brukar spraya en hel del 5-56 på skenan så glider de av och på lättare.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk