Byte RMK 900??

RacerPhazern

Välkänd medlem
3 feb 2007
100
0
6
Hej fick idag ett erbjudande av en kompis kompis att byta min Rmk 700 151" -02 mot en Rmk 900 151" -05 han skulle ha 20-25 tusen emmelan.. men jag undrar är om det värt det? Nån som har eller vet hur dom går motormässigt och i lössnön? sen har jag hört att det ska va vissa nackdelar med 900:an stämmer det isf vad och är det mycke fel på dom??
Och man tänker sej ju att en 900:a ska va rätt klumpig men men jag vet inte dom som vet kan ju skriva:D

Tack på förhand!
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
tjena! du ja provkörde en kompis rmk 900-05a en ***** maskin till att ta sig fram överallt. men de ja tyckte var att den bara vill gå rakt fram skit jobbig att svänga me om de inte är en halvmeter puder så man kunde burka runt typ. de ja har hört om 05ornas polarisar är väl att de är en massa vibrationer i motorn(kuddarna) och sen ska 900 motorn gå ungfär somen 700cc oxå har ja hört(lite slö för att va en 900)
 

pea

Välkänd medlem
1 jan 2000
238
0
16
De övergav ju 900-motorn efter bara två säsonger i produktion, vilket i mitt tycke inte är någon bra indikation. Jag tror inte de riktigt lyckades bli av med de där omtalade vibrationerna?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Han vill väl inte byta bort den helt utan anledning? Nej för tusan, är du nöjd med din maskin tycker jag du ska avstå, är många som klagat på 900'an agn. vibrationer, effekt, dåliga motorstöd m.m.
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Visst vibrerar 900an på lägre varv,men med rätt motorkuddar så har man ju eliminerat en hel del av vibrationerna. Sedan går det ju att eliminera bort allt från styrvibbarna med en gummipackning mellan styrstången o styret.

Lite effekt...? det lät ju intressant. Har ni erfarenhet själva?
Jag har då kört massor med repor mot RMK Dragon 700 -07, och den är ju inte i samma division speciellt om det är tungt före då kubiken spelar roll.
Renegade 1000 har inte heller någon chans upp till 130 för att sedan blåsa förbi till en betydligt högre maxfart.
900 är i stort behov av tyngre vikter för att få ut effekten,med orginalvikterna så funkar den ju inte alls.
900 är ju ganska tuff att bryta med men är man som mig en 100kgs klump så är det inga problem.Den är ju betydligt smidigare än en RX1 av samma årsmodell.
I lössnö finns ju inga begränsningar förutom din gastumme.
Mera till 900ans fördel jämte mot din 700 är ju sittställningen på 900 som är ljusår mycket skönare.

Jo jag är färgad av Polaris och av 900an :) Men har man som jag ägt snart 70 egna skotrar så har man ju fått lite erfarenhet av skotrar.
I mitt tycke så har 900 fått alldeles för mycket skit
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Jag har en RMK 900 166, 05a.
Köpte den ny Jan 07.

Jag är XTREMT nöjd med min skoter.
Den går mycket bra standard, dock ännu bättre om du:
Byter helix i variatorn,
Lägg in Delrin(nylon) brickor i sekundären (art nr1141-0001 = en sats)
Se till att primärvikterna är 10-74
Vikterna i primären byts enligt sevice meddelande till 10-74 på Svensk marknad. (Jag visste inte detta, har därför en sats Team 10-74 liggande:mad: )

Du kan också be din Polaris handlare ladda ned kalibreringen för SLP pipa i din orginal skoter(du behöver inte byta något), då får du ut ca 8 kusar till.
Eventuell garanti på motornupphör dock att gälla om man gör detta.
Jag va väldigt frestad, men när jag såg att chassinummret måste anges, så fega jag ur. När garantin gått ut, no brainer.


Map vibrationer, provkör och känn efter.
Jag hadde också hört om detta med vibbar, när jag fick min skoter så tänkte jag..vaddå vibrationer. Min vibrerar INGET jämfört med tex en HD 883 sportster.
 

polaris_xlt

Medlem
18 feb 2007
10
0
1
UPPSALA
Försäkringen på dom är j*vligt dyrt
Jag har precis köpt en RMK 900 -05 och försäkringen på den va ju bra mkt billigare än andra skotrar... ca 2600 kr /helår för en helförsäkring i folksam, fanns ett annat alternativ i folksam som kostade ca 16000 i helår/helförsäkring men då kunde man ställa av den. men nu är den helförsäkrad året runt och går ej att ställa av... så dyrt? inte så va...

Jag böt från en edge 700 -02 och man sitter bra mkt bättre på rmkn, samt faller den bättre i min smak i utseendet. har ej provkört den men så fort snön kommer kan jag lämna min kommentar...

MVH dan
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag har hunnit ha både rmk 600 -07, rmk 900 -05, rmk 800 -08, och jag kan bara säga att 900 är inte en dålig maskin. Den upplevs som bly om du inte tar bort krängningshämmaren. Då blir den smidig som fan! Går då att bryta hur du vill. Motormässigt så är det inte lite köra med, utan man måste bara vikta på dom hårt i variatorerna. Och gärna en BRANT helix, då ska du se att det händer saker. Motorn har hur mycket vrid som hälst, den orkar allt. Och den vibrerar då mindre än rotax 800R motorerna. Om jag säger så här, om jag inte tyckt att det var en bra maskin så hadde jag inte låtit min bästa kompis köpt en, och jag har just inskaffat en dragon 900 -06. Så var inte rädd för dom. Se bara till att alla servicar är gjorda, det gör du genom att ta med chassienr till en polarishandlare. Dom ser det i datan.

Jag tycker du ska köpa den, har svårt att tänka mig att du skulle bli missnöjd.
 

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Bra tråd detta.
Är också sugen på en rmk 900. Men har förstått att till -06 så blev mycke av orginal problemen åtgärdade. Som hårdare motorkudar, Variatorer, annan rem osv.
Och till -06 så fick väll 900 en cleanfire motor. Rätta mig om jag har fel.
Den skulle vara lite bättre mot -05:ans.
Undrar vad det sitter för dämpare på en rmk 900? Är det något att ha dessa dämpare?
Som jag har förstått så om man stoppar dit en slp rör med tillhörande burk och viktar om variatorerna med annan helex så ska det bli väldigt stor skillnad i draget i kärran.
Har för mig att rmk 900 väger kring 240kg torr. Och det tycker jag inte är så farligt med tanke på motorstorlek och chassi längd. Rätta mig om jag har fel med vikten.
Denna maskin är väll inte så värst törstig heller. Har jag hört av ägare som jag frågat.
Jag är jätte sugen på en rmk 900 151".
 

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
RMK 900 151" -06 Tjänstevikt 245kg
Summit xp 800 -08 Tjänstevikt 235kg
Summit 800 -05 Tjänstevikt 295kg
M8 153" -08 Tjänstevikt 280kg
RMK Dragon 700 155" Tjänstevikt 260kg
Om man jämför dessa vikter så får ju siffrorna tala för sig själva.
De som säger att rmk 900 är tunga vet inte vad de surrar om.
 

bolmhagen

Medlem
26 sept 2008
16
0
1
ärla
ja vikten har då inte stört mig... har en -06 900 151" kan bara säga att det är riktigt fin maskin som tar mig dit jag vill och soppasnål är den iaf enligt mig drar 2,5lit milen blandad körning sist jag kolla.hade en mxz 800 innan och en drog iaf 3lit milen vid fint före. den vibrerar inget mer än nån annan maskin jag vart nästan avskräckt pga alla "förståsigpåare" som klagade på detta fenomen med vibratoner.. första gången jag starta pärlan så funderade man på vart alla vibrationer var nånstans då jag inte hade några(enligt mig) och som ja läst en del skriver att den vibrerar så mycket på tomgång och lågvarv men vad i hela världen man använder väl tummen.

Nå hur har det gått RacerPhazern blivit något klokare ang byte? jag rekomenderar varmt denna maskin iaf och lycka till med valet.
 

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
bolmhagen
Vad står det i dina papper om vikten.
Undrar om du drar pulka med din och då undrar jag om den har lätt att gå varm?
 

bolmhagen

Medlem
26 sept 2008
16
0
1
ärla
i pappretstår det 245kg. har ej dragit pulka med den men på hård led och långsam åkning tenderar den till att gå varmt ibland men inget som ännu varit till bekymmer är ju bara att vika av leden ett kort ögonblick.
 

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Undrar om den fick kortare styrspindlar till -06 eller är det samma som -05:eek:rna.
När fick de igentligen kortare styrspindlar?
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
bolmhagen
Undrar om du drar pulka med din och då undrar jag om den har lätt att gå varm?
Farsan har en Rmk 900 och brukar dra kälke bakom den och här i Kalix är det inte så extremt mycket snö. Han stoppade isrivare på skotern och sen dess har den inte gått varm.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Undrar om den fick kortare styrspindlar till -06 eller är det samma som -05:eek:rna.
När fick de igentligen kortare styrspindlar?
Rmk fick inte kortare styrspindlar, det var bara 440 modellen. Däremot så har rmk fått nya spindlar -06 -09. har för mig att det sitter samma mellan -06 till -08. Dom blev omarbetade för lättare styrning, sen till -09 har dom blivit lättare.
 

sigge_1989

Aktiv medlem
16 mar 2007
74
0
6
Umeå
Jag har en RMK 900 166, 05a.
Köpte den ny Jan 07.

Jag är XTREMT nöjd med min skoter.
Den går mycket bra standard, dock ännu bättre om du:
Byter helix i variatorn,
Lägg in Delrin(nylon) brickor i sekundären (art nr1141-0001 = en sats)
Se till att primärvikterna är 10-74
Vikterna i primären byts enligt sevice meddelande till 10-74 på Svensk marknad. (Jag visste inte detta, har därför en sats Team 10-74 liggande:mad: )

Du kan också be din Polaris handlare ladda ned kalibreringen för SLP pipa i din orginal skoter(du behöver inte byta något), då får du ut ca 8 kusar till.
Eventuell garanti på motornupphör dock att gälla om man gör detta.
Jag va väldigt frestad, men när jag såg att chassinummret måste anges, så fega jag ur. När garantin gått ut, no brainer.


Map vibrationer, provkör och känn efter.
Jag hadde också hört om detta med vibbar, när jag fick min skoter så tänkte jag..vaddå vibrationer. Min vibrerar INGET jämfört med tex en HD 883 sportster.
Tar upp tråden med en fråga.

Vilken helix skall man köpa då? hittade på ett amerikanskt forum att den här
(LW420719 66-44-42-E (.46/.25/.25) 70-46-42-E (.46/.25/.25) Twin Trax™ Helix for TSS-04 - with Engine Reverse (ER) Support)
skulle va bra tillsammans med den svart/röda sekundär fjädern ?

Nån som vet vilken helix (mm.) man ska köpa för att få ut lite mer av rmkn?

Finns de nått smidigare sätt än att kapa bort krängaren på den?

/Sigge


 
Last edited:

Pettera

Medlem
14 sept 2009
6
0
1
Visst vibrerar 900an på lägre varv,men med rätt motorkuddar så har man ju eliminerat en hel del av vibrationerna. Sedan går det ju att eliminera bort allt från styrvibbarna med en gummipackning mellan styrstången o styret.

Lite effekt...? det lät ju intressant. Har ni erfarenhet själva?
Jag har då kört massor med repor mot RMK Dragon 700 -07, och den är ju inte i samma division speciellt om det är tungt före då kubiken spelar roll.
Renegade 1000 har inte heller någon chans upp till 130 för att sedan blåsa förbi till en betydligt högre maxfart.
900 är i stort behov av tyngre vikter för att få ut effekten,med orginalvikterna så funkar den ju inte alls.
900 är ju ganska tuff att bryta med men är man som mig en 100kgs klump så är det inga problem.Den är ju betydligt smidigare än en RX1 av samma årsmodell.
I lössnö finns ju inga begränsningar förutom din gastumme.
Mera till 900ans fördel jämte mot din 700 är ju sittställningen på 900 som är ljusår mycket skönare.

Jo jag är färgad av Polaris och av 900an :) Men har man som jag ägt snart 70 egna skotrar så har man ju fått lite erfarenhet av skotrar.
I mitt tycke så har 900 fått alldeles för mycket skit


Tjenare satt och läste igenom detta forum och ser att du tipsar om nya vikter, vad rekommenderar du för vikter... min skoter är helt orginal 900 -05a.

väldigt tacksam för svar!