BYTE polaris fusion 900-05 till polaris iq 600 rr-09

Snowretards

Ny medlem
28 mar 2012
2
0
1
hudiksvall
är det ett klokt val att byta från fusion till iq 600?

hur är 600 rr'n i fjädring och motor mässigt ?
kolbyte ofta?
är ni nöjd med era rr?
är det en rulle maskin orginal ? med 44 mm mattan.

bensin förbrukning??

har även nya remmar till fusion. passar de till polaris iq 600 rr? -09


är väldigt tacksam för svar. skriv gärna några rader.

mvh Albin. :)
 

herrofattbar

Aktiv medlem
24 dec 2009
90
0
6
Berg
ja, du lär inte ångra dig.

Fjädringen är grym! har aldrig slagit igenom med min, inte ens när jag skjutsar.. dock så är det någonting med boggien som verkar vara standard på rr, tar man i lyftbågen kan man lyfta upp chassiet ca 1 dm, som ett glapp alltså.

Jag är nöjd med min, har förutom service hittils bytt membran i avgasportarna, primärvariator (självförvållat)

nej inte rulle maskin original, ett måste med nerdrevning samt variatorkit, kom inte ihåg vilka vikter men rosa fjäder ska det vara. Samt 44 matta som du nämnde

Kolvbyte är som vanligt, går lätt 300-400 mil om man kör med sunt förnuft likt de flesta. Dessutom finns kolvkitt med allt man behöver för ett byte för 2300:-

Bensinförbrukning varierar men jag vill påstå att med rätt bestyckning att den ligger lika med t.ex sx, rs.. allt ifrån 2l-8l/per mil. Eftersom det är 32l tank så är det till fördel att ha en extra dunk på tunneln.

Har varit krångelfri för mig förutom att inte nödstoppen funkar och inte heller handtagsvärmen.. både chassie och motor är stryktåligt.

Vet ej om din rem passar, men enligt en del så passar remmen från en phazer fx -07 som kostar 700:-
 

herrofattbar

Aktiv medlem
24 dec 2009
90
0
6
Berg
Men en rätt bestyckad, med v-kitt, nerdreving, 44 matta samt väl underhållen rr är väldigt rapp, har kört 2 andra rr varav ena var fabrikstandard och andra var slutkörd.
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Jag skulle byta direkt så länge att IQ'n är i bra skick :) chassiet tål stryk plus att dom är grymt skön att köra :p de sitter den skottsäkra motorn i dom också :) som sagt 44mm matta 20-41 drevning och rosa fjäder med 60g vikter eller 62g vikter i primären och en lämplig fjäder i secundären .. kommer inte ihåg färg eller tryck på den jag körde med :) då kan du åka rulle plus att den går betydligt bättre i snön :) sen får du inte glömma bestyckningen .. där kan du klämma ur ett par hk extra :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

herrofattbar

Aktiv medlem
24 dec 2009
90
0
6
Berg
jag menade inte att den är stenhård :p bara att den beter sig bra fast man åker 2 :) fast iofs vet jag inte när dom senast är servad så det kan väl vara lämpligt
 

herrofattbar

Aktiv medlem
24 dec 2009
90
0
6
Berg
Är det så? Låter ju skumt.. måste man alltså shimsa om dämparna då om man skulle vara fullstor och väga 130 pannor? För det är ju inge vidare när man åker i gupp och boggien slår igenom så man får diskbråck
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Säg att du har 30cm fjädring.

Vad ger det om du bara använder exempelvis 25cm

Klart ska den inte slå igenom för lite enkel ledåkning.

Men när du kör som mest aggressivt så kan det få bottna till 30 emellanåt. Då vet du att du kanske använder 28-29,5 vid din "normala" körning.

Riktigt såhär enkelt är det inte, men enkelt förklarat så är det lite såhär
 

herrofattbar

Aktiv medlem
24 dec 2009
90
0
6
Berg
Aha okej då hänger jag med! Tack för infon! Blir ju även relevant info till Albin då han ska kolla på en iq om det nu blir så.