Byte av variatorrem ski-doo XP 600 -08

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Hej!

Har bytt variatorremmen på min XP 600 -08

Man ska ju ställa in remmen på sekundär variatorn och remmen ska vara i linje med variatorns ytterkant.... (står ju i instruktionsboken men tycker bilden var luddig)

på min är remmenns övre-kylflänsar i linje med variatorns ytterkant ska det vara så eller ska trådkanten på remmen vara i linje med variatorns ytterkant?

MVH/Nicklas.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Om mattan snurrar lätt eller tungt beror även på hur hårt spänd mattan är. Har du en för hårt spänd matta krävs mycket mer remspänning för att mattan ska snurra. Därför anser jag att man inte endast kan spänna remmen tills mattan snurrar.

Spänn remmen med känsla. Känn på remmen hur spänd den är och snurra lite på mattan och känn efter.
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Kanonbra artikel Fredrik!
Fick själv byta rem idag då den hade börjat fransa upp sig.
Kört ca 2.5 mil nu och får kolla upp spänningen så det blir rätt.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
MXZ jag förstår ditt resonemang men det stämmer ändå inte riktigt..

Alltså en matta kan aldrig vara så hårt spänd så att remmen drabbas utan att de märks.

Är mattan för hårt spänt så kommer skotern få extrem motorbroms, känns nästan som att bromsen ligger på osv när du släpper gasen.. och då vet man att något är fel..
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Men remmen ska alltså spännas hårdare så länge inte mattan rör sig då skotern hänger i luften?

Hur känner jag om remmen är för löst spänd vid körning? tycker den tar direkt och slirar inget...

Hur mycket ska jag vrida på spännaren, tar den mycket eller lite något varv elelr flera varv?

/Nicklas.
 

antson49

Välkänd medlem
30 okt 2009
112
0
6
sandviken
Tjenare!
När ni ändå pratar om rembyten så har jag en fråga,
Jag var ute och åkte på långtur idag med min TNT -08 vilket brukar var ett sant nöje! Men idag slutade det inte så lyckat. Jag köpte ny rem nyligen som jag bara till idag hade åkt knappt 50 mil, men när jag hade åkt ganska precis 50 mil så bestämde jag mig för att gasa full gas på sjön med min skoter för första gången, men då gick remmen av direkt! Min fråga är alltså om detta är normalt?
Jag har även hört att just -08 modell käkar mycket rem, finns det nått man kan göra åt det?

Tack för svar!:)
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Jag förstår inte riktigt hur den där remspännaren fungerar kan någon som kör XP förklara för mig hur jag ska göra?

Tycker inte remmen blir spännd alls...

så här gör jag:

lossar centrumbulten på sekundären moturs
skruvar in justeringsringen så den ligger emot variatorn medurs
skruvar justeringsringen moturs för att spänna remmen
drar sedan åt variatorn genom att dra den medurs

gör jag rätt eller fel?

/Nicklas
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Jag förstår inte riktigt hur den där remspännaren fungerar kan någon som kör XP förklara för mig hur jag ska göra?

Tycker inte remmen blir spännd alls...

så här gör jag:

lossar centrumbulten på sekundären moturs
skruvar in justeringsringen så den ligger emot variatorn medurs
skruvar justeringsringen moturs för att spänna remmen
drar sedan åt variatorn genom att dra den medurs

gör jag rätt eller fel?

/Nicklas
Ja du gör fel. När du lossat låsmuttern så minskar remmspänningen om du skruvar justeringen medurs. För att öka remspänningen vrider du justeringen moturs.

Ha skotern uppallad när du justerar. När du justerat roterar du sekundären för hand tills helixen ligger an mot justeringen och du har då den uppnått remspänningen du justerat till.
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
okj, men ska jag minska remspänningen så mkt som möjligt innan jag spänner remmen?

eller ska jag bara lossa låsmuttern tills den känns lös och vrida justeringsringen moturs tills remmen känns spänd?

När jag har uppnåt en bra spännd rem så ska man ju låsa fast variatorn igen och då lättas ju remspänningen?

MVH/Nicklas.



Ja du gör fel. När du lossat låsmuttern så minskar remmspänningen om du skruvar justeringen medurs. För att öka remspänningen vrider du justeringen moturs.

Ha skotern uppallad när du justerar. När du justerat roterar du sekundären för hand tills helixen ligger an mot justeringen och du har då den uppnått remspänningen du justerat till.
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Jo jag har en instruktionsbok, har läst hur man ska göra i den men får inte till det ändå...

därför jag frågar någon som gjort det och fått till det.

/Nicklas.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Börja med att lossa låsmuttern inuti remspännaren ett par varv. Gänga sedan remspännaren medsols för lösare remspänning (du pressar isär skivorna) och motsols för mer remspänning (du minskar avståndet mellan skivorna). När du har justerat så snurrar du sekundärvariator förhand tills remmen stigit upp eller ner i sekundären och helixen tar i remspännaren. Inte förens då ser du vilken remspänningen du justerat till. Vrider du bara remjusteraren och inte snurrar sekundären så att remjusteraren tar i helixen så kan du inte se vilket remspänning du justerat till. När du uppnått "rätt" remspänning låser du bara låsmuttern innuti remjusteringen. KLART.

Mer än så kan jag inte hjälpa till. Förstår du inte bör du uppsöka skoterhandlare eller någon annan som får visa dig.
okj, men ska jag minska remspänningen så mkt som möjligt innan jag spänner remmen?

eller ska jag bara lossa låsmuttern tills den känns lös och vrida justeringsringen moturs tills remmen känns spänd?

När jag har uppnåt en bra spännd rem så ska man ju låsa fast variatorn igen och då lättas ju remspänningen?

MVH/Nicklas.
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Nu har jag spännt och justerat in min variatorrem-

det gick bra nu då jag pallade upp skotern bak så mattan snurrade fritt...

Tack alla för bra tips och ideér!

MVH/Nicklas
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Viker in här igen och tackar själv då jag måste justera lite i variatorn!

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk