Byte av pipa, bör man ändra några inställningar?

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Har inte tänkt på det tidigare men så läste jag i en annan tråd här på forumet att 2t-motorer inte gillar förändringar så då frågar jag här för säkerhetsskull.

Det är nämligen så att org pipan som jag har (Polaris Indy 500 -93) har gått sönder så jag fick tag på Aeon dubbelpipa till den. Är det bara att smacka på eller bör jag göra någon ändring i tex förgasare?
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Jahaja... ja vi får väl se om den går i. Som det ser ut just nu är den ljusår från att passa mitt indychassi. Mot motorn går det bra, men resten var ju en annan femma. :mad:

Vet möjligtvis inte nån hemsideadress eller nått sådant till dom? Jag hittar inget då jag söker.
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Ah, man tackar. Det hjälpte mycket... tror jag :rolleyes: . Konstiga är att det finns ingen dubbelpipa till Polaris 500 motor och det var en sådan jag köpte... Jaja, ska försöka få kontakt med dom imorgon och se om dom kan hjälpa mig.

Tack och Gonatt på er... För nu ska jag inta en vågrät position :p
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
Sedan bör man väl justera variatorerna för att oftast ligger effekt peaken högre med pipa, men det brukar stå på diverse hemsidor.
 

Hrd

Aktiv medlem
28 dec 2005
90
0
6
Gävle
Jag har hört att Indy-modellerna tidigare än -96 ska vara för klena för trippelpipor. Om det nu är 3-cylindrig motor dvs.
 
Last edited: