Byte av drivhjul

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Ska byta drivhjul till en kugg mindre till min -97 Mach 1. Från 9 till 8 kuggs.
6kants axel på 1,2"

Hur gör man för att pressa dit de nya hjulen?
Skall dom värmas eller något liknande? Hålet är en aning litet, ca 2mm mindre än axeln... :afraid:

Ska dock vara rätt hjul enl återförsäljare. :hmmmm:

Snabba svar uppskattas, vintern är här snart!
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Dom skall pressas på, enklast sättet är att lämna in dom hos en handlare. Om du inte har en riktig press så glöm tanken att göra jobbet själv.
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Dom skall pressas på, enklast sättet är att lämna in dom hos en handlare. Om du inte har en riktig press så glöm tanken att göra jobbet själv.
Jag vet att dom ska pressas på axeln, så långt vet jag.
Men måste man värma hjulen? Dom är ju "för små" vill inte att dom ska spricka...

Tänker inte lämna in, gör pressningen på jobbet, därför jag frågar hur man gör.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
behöver inte fara till en skoterhandlare för att få hjälp! finns det bara lite klurighet så kan du nog hitta någon som har tillhyggen som kan vikariera som press, tex. vedklyv, stödben på en traktorgrävare, billyft eller domkraft osv.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag vet att dom ska pressas på axeln, så långt vet jag.
Men måste man värma hjulen? Dom är ju "för små" vill inte att dom ska spricka...

Tänker inte lämna in, gör pressningen på jobbet, därför jag frågar hur man gör.

Märk ut var dom ska sitta, se till att pilarna pekar åt samma håll och pressa dit dom! Du behöver inte värma hjulen, men dom ska kanske inte ligga i en snödriva innan :)

Vill du värma så lägg dom i en hink med varmvatten en stund innan!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
894
113
Stora Blåsjön
Jag vet att dom ska pressas på axeln, så långt vet jag.
Men måste man värma hjulen? Dom är ju "för små" vill inte att dom ska spricka...

Tänker inte lämna in, gör pressningen på jobbet, därför jag frågar hur man gör.
Hjulen ska inte värmas, se bara till att pressa dom från rätt håll på axeln, det brukar vara en fasad kant på ena sedan och lämpligast är att börja pressa på hjulen från denna sida. Och hålen i hjulen ska vara några mm mindre än axeln.

Och vad man kan använda som press funkar det mesta :) Jag pressade på mina hjul i svarven med hjälp av dubbdockan, funka kanon!
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Tack så mycket för alla svar!

Hoppas det här går bra nu då, pressning till veckan. Sedan blir det 44,as matta på Mach 1,an. :eyebrows:

Inge annat nyttigt man behöver veta?