Byta yttre vevaxellagren själv?

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Hejsan.
Märkte när jag skulle byta packboxen bakom svänghjulet att lagret i motorn gått sönder på den sidan.

Går det lagret lätt att byta själv, utan press?
Eller blir det att lämna in den till nån som kan pressa av/på nya lagret?
Ska man byta alla 4 lager i motorn när man ändå håller på, eller bara byta det som är trasigt och hoppas på det bästa?
(Är ju gammal skoter och det är ju en viss skillnad i pris på att byta 1 vs 4 lager)

Skotern är en Polaris Widetrack -90
 

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
byt 1 lager ifall dom andra inte är så dåliga, du byter lagret själv när det är det yttre ska du byta dom inre så får du lämna in veven till nån som kan pressa isär den samnt sätta ihop axeln
 

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Ok, byter det lagret som är trasigt, de andra verkar bra.

Är det något lager som ska ha fett? Läste på nåt ställe att ett laget skulle fettas in, eller är det bara på vissa motorer?
(tror dom menade lagret längst ut mot variatorn)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Skulle rekommendera att du byter alla lager när du ändå håller på, en polare bytte bara ett på sin et340 av snålhet och det kostade ytterligare ett lager då det nya skar på engång. Som även det andra gjorde.. Så även om dom känns bra så är dom inte lika stumma som det nya kommer att vara.
 

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
På en gammal 90:ia är det väl nästan billigare att köpa en ny motor än att byta alla lager.
Så personligen skulle jag bara byta det yttre på en sån gammal motor.

//Ozzy
 

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Nå nu har jag tagit bort de yttre lagrena.
Det "inre yttre" lagret på variatorsidan var lite svårt att hitta på nätet.
Det fanns inte med i Rinab och hos stenmarks maskin så var det inte heller med i listan för min skoter (om jag kollade rätt), men dom sålde det då iaf.
Det bör väl gå att göra som med andra lager, knacka in dom nya lagren på axeln med en passande rörbit?
Eller är dom så tight att man måste pressa in dom?
 

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Ska testa det.
Fick rådet från mekarna på jobbet också att sätta veven i frysen, eller utomhus, i 1-2 dygn, samt att ha lagren liggande på ett element el liknande.
 

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Uppdatering:
Nu sitter det nya yttre lager på vevaxeln (3st).
Det var inge problem att få dit de nya lagren, jag som trodde det skulle vara värre.
Veven fick vara utomhus 2 dygn, så den blev "genomkyld".
Sen värmde jag ett lager åt gången med varmluftspistolen och knackade på plats dom.
Nu är det "bara" resten kvar, det tråkiga, skrapa bort gamla packningar, limma ihop blocket osv, men snart är nog skotern körklar igen :peace: