Byta vevaxeltätning på svänghjulssidan, Widetrack -90. - plocka isär motorn helt?

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Hejsan.

Har nu äntligen hittat varför skotern går dåligt på ena cylindern.
Det verkar som att vevaxeltätningen på svänghjulssidan gett upp, sprayar man startgas dit, så varvar motorn upp direkt:


(Kicka på bilden för att se videosnutten).

Då är följdfrågan: Måste jag isär med hela motorn för att byta tätningen, eller går den att byta utifrån?
Kollar man på den nya tätningen så ser det då inte ut som att det skulle vara något problem att dra ut den, men jag vet ju inte hur det ser ut bakom svänghjulet (inte fått löst det ännu).

Är det annars jävulskt bökigt att byta tätningen, om man måste isär med hela motorn (för en "normalt" mekkunnig?
Just nu så är då cylindrarna borttagna, för kolvarna ska bytas hur som helst.

Och det är som sagt en Widetrack -90

EDIT: Är det förresten någon som vet vars man kan beställa ny remskiva till vattenpumpen, den skivan som sitter på svänghjulet (helst på nätet)?
 
Last edited:

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Ingen som vet?
På sprängskisser så ser det iaf ut som att det skulle gå att byta utifrån, bara man får bort svänghjulet och grejerna bakom det.
 

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
tror nog att lättast är att plocka ur motorn och lätta lite på blockhalverna
 

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Men för att lätta på blockhalvorna, så måste man väl bort med magnetspolen också?
Fast det måste man ju iof med min metod också.

Är det nåt man måste tänka på ifall man delar blocket helt? nåt som kan hamna ur spår eller liknande?
 

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Ok, tackar :)
Måste bara vänta på att mina avdragare ska komma från Rinab, trodde dom skulle hinna hit tills idag, så jag hade haft hela helgen på mig att skruva, men icke :Cry:
Jag brukar inte behöva skruva i egna skotrar, så jag hade varken variatoravdragare eller avdragare till svänghjulet :eek:h:
 

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Tätningen byts enkelt utifrån, bara dra ut den gamla och trycka i den nya.
Tändplattan (eller vad den nu kallas för) håller inne tätningen så den inte kan åka ut.
IMG_1572.jpg
(Tätningen är helt slut, inte konstigt skotern gick dåligt!)

Märkte dessvärre att yttre lagret i motorn gått :sad2:
IMG_1575.jpg
 

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Märkte även att magneterna i svänghjulet pajjat (spruckit).
Skroten ska ha 1800:- för ett svänghjul! vilka priser!
 

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Jag fick inte tag på något svänghjul, det blev att limma magneterna med 2-komponents epoxilim.
Det ska hålla 160kg/cm², så det bör ju hålla tycker man.
Återstå att se hur det funkar, väntar på lite andra grejer innan jag kan dra igång skotern.