Byta ut standard halogen H4 till led H4 på Lynx 5900 -96

Zbeedy

Prospect sledder
7 jan 2018
9
5
3
Hej, jag har en Lynx 5900 LC -96. Har en led H4 lampa över från ett annat projekt och tänkte sätta den på min 59:a. Det är batteri på den men har insett när jag har googlat lite att det kanske är växelström till belysningen ändå?

  1. Har jag växelström eller likström till belysningen?
  2. Behöver jag ha likström för att ledlampan ska fungera?
  3. Går det att på ett enkelt sätt att göra om strömmen till likström så jag kan sätta in lampan?
  4. Vad behöver jag köpa då? Och hur kopplar jag?
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Vet inte om du har växelström men en enkel likriktare finns på kjell och company fixar så du får likström om du saknar det i dag.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Men i så fall behöver ju det kopplas om i själva hel halv brytaren eller koppla via dubbla reläer om nu det finns tillräckligt med effekt som batteriet laddas med.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Men i så fall behöver ju det kopplas om i själva hel halv brytaren eller koppla via dubbla reläer om nu det finns tillräckligt med effekt som batteriet laddas med.
Ja du måste dra separata kablar från batteri med extern tvålägesbrytare, eller dra till org brytaren. Relä kan du skita i för en ledlampa är bara på ca 35watt.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Jag skulle kolla upp om det är likström till original lampan först. Drar man extra konstant förbrukare från batteriet gäller det att det hinner laddas upp också. Vet inte hur det funkar på skoter men gissar att är det växelström till lampan går det från separat spole och den blir ju oanvänd om man drar direkt från batteriet som laddas från annan spole som kan vara för klen för att orka driva belysningen också.
 

Zbeedy

Prospect sledder
7 jan 2018
9
5
3
Jag skulle kolla upp om det är likström till original lampan först. Drar man extra konstant förbrukare från batteriet gäller det att det hinner laddas upp också. Vet inte hur det funkar på skoter men gissar att är det växelström till lampan går det från separat spole och den blir ju oanvänd om man drar direkt från batteriet som laddas från annan spole som kan vara för klen för att orka driva belysningen också.
Jag gjorde det sämsta alternativet. Jag satte i ledlampan och provade. Det funkade jättebra i 30sekunder sen slockna den och den luktade bränt. :)
Så det känns konstaterat att jag har växelström.

Nu tänkte jag att jag gör en enklare lösning jag köper en liten ledramp och kopplar direkt till batteriet med startström från ordinarie helljus. Frågan är bara hur mycket förbrukare man kan ha utan att man tömmer batteriet.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Är ju att föredra att kolla på annat sätt men trodde faktiskt inte lampan skulle ta skada men tydligen. En mindre led ramp drar ju inte så mycket och används ju inte hela tiden så tycker det bör funka och du har väl startsnöre om det skulle hända.