byta undre a-arm freeride -15

Cheezuz

Medlem
6 jan 2011
16
0
1
piteå
Jag måste byta ut undre a-armen då jag har kört på en sten.
Undrar om någon vet av en bra guide för att ta lös (byta ut) undre a-armen

// Martin
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Den är ganska självförklarande om du bara börjar skruva. Jag bytte nyss nedre a-armsinfästningen på min summit och maskinen är (tycker jag) väldigt lättskruvad. Inga konstigheter.

Appropå det, är a-armsinfästningen hel? Den går ju tydligen sönder före a-armen oftast. Min var i 3 -delar i bakkant. Plåten den sitter i brukar också gå sönder (s-modul kallas den) men min hade klarat sig. Mina a-armar har inga skador trots att infästningen var trasig.
Har du någon förstärkningsplåt monterad under eller bukplast? (Tror att freerideen är starkare än summiten så det kanske har klarat sig).

Hursomhelst:
Ta av sidokåpor och huven. (Om du inte har lossat huven tidigare så ska man lossa mätarhusetoch koppla loss kablarna den vägen...jag gjorde inte så...mycket svårare...
Ta bort eventuell bukplast.
Om jag minns rätt så underlättar det väldigt att ta ur ljuddämparen då främre infästning sitter under den. Skaffa gärna ett verktyg för att lossa fjädrarna för det underlättar. Verktyget ser ut som en krok med ett handtag. Jag gjorde en egen.
Tippa upp maskinen på sidan och skruva loss a-armen.

(Nu rev jag allt där framme så jag plockade ur dämparna också men det bör inte behövas om bara a-armen ska bytas)

Har man alla grejer och tar det lugnt och metodiskt ska det inte behöva ta mer än 2 timmar, troligtvis mindre.
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Precis som han säger, det är inga konstigheter så fort man sätter igång. Men som sagt, ta bort bukskydd, kåpor och huv.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Om jag minns rätt så underlättar det väldigt att ta ur ljuddämparen då främre infästning sitter under den. Skaffa gärna ett verktyg för att lossa fjädrarna för det underlättar. Verktyget ser ut som en krok med ett handtag. Jag gjorde en egen.
Tips ang. fjädrarna.
Ett annat sätt som funkar väldigt bra är att ta en elkabel, 1mm² eller så, eller ett litet starkt snöre.
Trä igenom kabeln/snöret genom fjäderöglan och dra.
Man kan med fördel låta kabeln/snöret vara rätt långt så man kan hålla i och dra där det passar bäst.
På Skidoon sitter en av fjädrarna mellan ljuddämpare och pipa rätt trångt till, så det är svårt att få nån kraft för att dra isär fjädern.
Jag har då dragit snöret från fjädern vid ljuddämparen, fram över pipan och håller i snöret ända framme vid lyftbågen. Då får man bra kraft för att dra, sedan styr man snöret vid fjädern med sin lediga hand.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
A.Holm: Smart tips! Förutom att allt går lättare med ett vettigt verktyg så får man även mycket mindre ont än om man använder en tång eller liknande...