byta till summit eller S36/S42 framvagn på en renegade XP

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
framvagnen passar men hur blir resten, blir den högre ifram? isf blir de ju fel med boggien. Har hittat en begagnad komplett med dämpare . någon som har bytt till smalare framvagn?

Sen finns ju BRP's S36 & S42 kitt, någon som har testat dom? kanske inte blir så stor skillnad med 42" jämnfört med min

Är de 47" spårvidd på renegade 800 -08?

Jag måste byta a-armarna på hö sida så tanken var att montera en komplette smalare då jag tycker renegaden är grymt svår att bryta omkull

MVH Fredrik

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är 42" (107cm) framvagn original på renegade, bortsett från Backcoutry som har 38-40" (97-101cm)
S36 sitter på nyare summitar och är 36" (90-95cm)

En kille här på forumet, "Herrn" monterade på en 38" framvagn på sin renegade med bra resultat.

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Ok, hittade en framvagn från en renegade 1200 och i anonnsen stod de 47" 1193mm(?)
Men 38" är från en äldre summit och backcountry då? 101cm.

Hur justerar man bredden i s36 kittet?? Är ju justerbar 90-95

herrn

Välkänd medlem
8 dec 2010
180
0
6
Sälen
Jag har en 09 renegade och har, som Holm sa, 38" nu och det blev riktigt bra tycker jag. 2008-2010(?) summit hade den bredden och så har väl Freeride samt Backcountry det också. Om den du hittat är komplett med dämpare borde väl höjden inte ändras.
Jag har kvar originaldämparna från 42" och nog blev den väl lite högre men inte så att jag reagerat på det under körning. Det är som natt och dag i lössnön nu efter jag bytt, är du van att slita armbågarna ur led med original kommer du inte bli besviken om du byter.

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Ok, låter riktigt bra, Jag åkte M5 tidigare och på den lyfte man tårna när man skulle bryta omkull :)

På summit framvagnen var en nedre bärarm lite intryckt, inget han hade märkt innan han plockade ner den. Men de blir nästa 4000:- med frakt, känns Som jag lika gärna kan köpa ett nytt kitt för 4995:- och få nya delar!
Frågan är ju om S36 blir för smalt?

Hur ändra man så man får 95cm i bredd på den!

Tack för alla snabba svar! :)

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
För att få justerbar bredd måste du ha de smala styrspindlarna. då ligger det en distans mellan spindeln och skidan som du kan flytta, har du den på utsidan av spindeln blir den bredare, insidan smalare. Tror inte du har dom smala spindlarna.

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Jag monterade summit/freeride/backcountry framvagn (38") på min, fräst ner spindlarna och svarvade två distanshyllsor (97-102) har bara kört med smalaste spårvidden och är jäkligt nöjd. Kunde vara smalare vid lössnöåkning men skulle inte vilja ha smalare vid ledkörning!
Så de beror på hur mkt led du kör!
Hoppas du blev lite klokare :)

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Provade en renegade adrenaline och gick direkt till min backcountry och upplevde att skillnaden var minimal, men i pudret märktes det tydligt. Man fick kanske sänka farten lite efter leden för att den inte hjälpte till att hålla innerskidan nere lika mycket men har inte på hela vintern åkt med någon ledräser som kört ifrån så känns som ett ickeproblem iaf för mig. Tror det är 975 eller 1019 som är de olika spårbreddsvalen på bcx. Min var och är inställd på det smalare.

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Jo, en 38" framvagn från backcountryn hade nog vart bästa kompromissen, men ski-doo säljer ju kompletta 36" kit till sjukt bra pris. Det är därför jag funderar på ett sånt. A-armar, styrstag och x-pkt dämpare för 500 usd.
Kommer kanske bli lite tippigt på leden, men det kan det väl vara värt för att få en smidigare maskin ute i snön?

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Jag hade jätte billiga dämpare på min std RMK.. Men inte blev jag gladare för det.. Körde även 38mil med en summit XM och hade jag haft kvar den låvar jag att jag satt på en 38"
Tror du kommer få en riktigt fin allround maskin med 38"