Byta till enkel pump på en 643

19 feb 2007
10
0
1
Umeå
Hej på er!

Jag kör en Mach-1 med 643, helt standard. Den börjar bli till åren så jag har börjat få bränslerelaterade problem. Jag skulle vilja få ett enklare bränslesystem och byta mot en modernare enkel pump istället för de två fyrkantiga Mikuni-pumparna som sitter där nu.
Vilka alternativa pumpar finns som räcker för effekten i den här motorn? Det är väl ca 110 ärliga hk åtminstone.

Jag misstänker just nu att jag har ett problem med bränslepumparna, eftersom de är kopplade så varje pump matar båda gasarna blir det svårt att se vilken av pumparna som orsakar problem, om det nu är där det sitter. Ska byta vakuumslangarna ifall det är så att dom läcker (original slang 1991) och inte skickar nog starkt vakuum till membranen i pumparna.
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
det sitter 2 pumpar standard för att trygga bränsletrycket i höga farter 2-stroke har fel
du kan sätta in en nyare skidoopump i stället.
det kan räcka med en av de gamla, men det är inte säkert
om du sätter dit en pump så plugga en vacumnippel t:a inte
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
det sitter 2 pumpar standard för att trygga bränsletrycket
i höga farter, 2-stroke har fel
:hmmmm2: Mycket möjligt att jag har det, men jag har skruvat i åtskilliga
PRS Ski-Doo'sar under årens lopp och mej veterligen har jag aldrig sett dubbla pumpar på någon maskin som varit standard.
Men men, det kanske sitter så på vissa av dem.


.
 

Quiksilver

Välkänd medlem
9 feb 2007
198
0
6
Piteå
Min föredetta Mach1 -91 med 643:an hade definitivt 2st rektangulära pumpar och och dom ar kopplade som trådskaparen beskrev.Och den var orörd.
 
19 feb 2007
10
0
1
Umeå
Tack för all input!

Jag har en pump från en Summit 800 på väg, så det kommer att bli intressant att se vad som händer med bara den förändringen. Ska ta rådet att plugga ena vakuum-slangen, inser att det är olika tryck i vevhuset på de olika sidorna.. risken är väl att dom tar ut varandra om jag T:ar dom.

Jag tror att ni som sett en enda pump på Mach 1 tidigare har varit dom första med 583 motorn, från -89 och -90 tror jag det blir. Min är tillverkad augusti -90 med 643 och monteringen i chassit för pumparna verkar som gjord för dubbla pumpar (två runda hål under pumparna, ca 40 mm diameter).
 
19 feb 2007
10
0
1
Umeå
Nu har jag fått tillbaka driftsäkerheten i maskinen igen, det var nålventilerna till flottörhuset som läckte. Det gav verkligen lite konstiga fenomen. Jag tog isär förgasarna och tittat om det var nåt skit i flottörhuset men det såg bra ut, satte ihop allt och startade skotern. För första gången fick jag se hur det bara sprutade bensin ur överflöds-slangarna och då fanns det bara en sak att skylla på.

Tydligen så har jag den äldre typen av nålventiler där det bara är en nål av stål (rostfritt) som tätar mot ett säte av mässing. Numera är det ersatt med en modell som har gummi-tätning och jag tror det blir att ersätta mina gamla med dessa.