Byta tändstift?

kordong

Välkänd medlem
21 feb 2005
132
0
6
Har en F6a -05 med -06an programvara i boxen, men ändå så drar den ca 3,5 liter/mil eller nästan mer. Monterade ett 290 munstyske i soppaslangen men skillnaden blev inte direkt märkbar.. men såg att stiften blev kanske aningen vita.

Vad skulle det bli för skillnad om jag sätter i BR10EAY ist för 9 som är org?:rolleyes:
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Har en F6a -05 med -06an programvara i boxen, men ändå så drar den ca 3,5 liter/mil eller nästan mer. Monterade ett 290 munstyske i soppaslangen men skillnaden blev inte direkt märkbar.. men såg att stiften blev kanske aningen vita.

Vad skulle det bli för skillnad om jag sätter i BR10EAY ist för 9 som är org?:rolleyes:

Skillnaden mellan 9 och 10 är väl hårdheten på stiften

10an är ett kallare stift än 9an
 

kordong

Välkänd medlem
21 feb 2005
132
0
6
Så den får för lite soppa när den drar 3,5-4 liter/mil? känns inte så men...
Tänkte bara om nån vet konsekvenserna om man byter till ett kallare stift?
 

Mr Polaris

Medlem
2 aug 2007
22
0
1
Sundsvall
Svaret sitter inte i stiftet utan din snöskoter går för tunt vilket blir dyrbart om du inte rättar till det.

Till din andra fråga om vad som händer med ett kallare stift är att stiftet kommer inte att vara självrensande från föroreningar och slutar att fungera efter en tid.

Rent generellt skall man inte laborera med värmetalet på stiften eftersom det kan bli generalhaveri - om stiftet är för varmt.

Titta hellre på mer högkvalitativa elektroder som t ex .palladium - ger mycket säker gnista och kräver låg energi.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Du ska gå tillbaks till den som bytte programvara åt dig och säga att det är åt helvete med det. Om det nu var du som lät den bytas dvs.
 

kordong

Välkänd medlem
21 feb 2005
132
0
6
Okej, men det var inte jag som bytte den utan ägaren innan.. jag ringde och kollade så det var uppdaterat. Men du menar att jag kanske borde programmera den igen?

Som det är nu så rinner det typ oförbrännd soppa ur slutburken om jag håller fullt vid stillastående.