Byta stakar och balansera vev på 593ho

rasa

Medlem
12 jan 2015
13
1
1
Karlskoga
Tjena ja har en rotax 593ho som ett lager på vevstaken har gått på. Hur knövlit är det att byta och hur balanserar ja in vevaxeln
Med vänlig hälsning,
Rasmus
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Knöligt så in i! Beror på det. Själv har jag alltid satt upp veven i en svarv och sedan dragit ett sträck över skinkorna . Och sen när allt är tillbaka igen så sätter man i veven i svarven igen och kikar att det blev ihoppressat som förut. Det är den enklaste och kanske inte helt enligt skolbokensvarianten. Duktigt stor press och värme krävs å. Lätt att något går fel även med god verkstadsvana
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Ju rakare du kan pressa ihop den på första försöket desto färre slag med stor kopparslägga krävs. Veven mäts upp i ett v-block ställ med indikatorklocka och ju färre slag krävs = bättre hållbarhet. Därför är det bra att leja bort till proffs för de slår inte många slag för att få den rak så den håller bättre sen. Ett proffs kan även avgöra om veven går för lätt ihop och kräver endera svetsning av tapp eller byte av vevtapp/skinka. Man måste ha tryckmätare på pressen med andra ord. Ex om det bara krävs 2-4 tons kraft så måste den svetsas alt bytas ut.
Om man ska lära sig vore det bäst att få vara med när en van snubbe gör jobbet de är billigaste sättet att lära sig på.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Kolla lite på youtube så får man se hur proffs gör jobbet.
Känner du att det kanske blir några vevar framöver så är det helt klart värt och kul att lära sig jobbet själv och man redan har en vettig press och lite annan verkstadsutrustning. Kopparhammare kostar ca 5-600kr. Så är det endast en vev så är det knappast lönt, en verkstad tar ca 7-1000kr för ett stakbyte i arbetstid.
Har själv börjat fixa mina egna vevar och det är inte speciellt svårt tycker jag.
Bästa tipset jag har är att använda en vinkelhake när man ska pressa ihop veven då får man den väldigt rak och det behövs endast något slag med kopparhammaren tills den blir helt rak.
 

rasa

Medlem
12 jan 2015
13
1
1
Karlskoga
Tack för alla svar och jag jobbar som lastbilsmekaniker så har tillgång till bra press o kopparslägga men nu sket de sig på delar går inte att få tag på vevstakar till en 593ho 2004 :/
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Tack för alla svar och jag jobbar som lastbilsmekaniker så har tillgång till bra press o kopparslägga men nu sket de sig på delar går inte att få tag på vevstakar till en 593ho 2004 :/
Då vet jag inte hur du letat.
http://www.skoterdelen.com/vevstakssats-ski-doo-p-25566-c-1891.aspx

Original BRP nummer stämmer visserligen inte överens med vad Skoterdelen uppger, kan ju vara så att BRP nummerändrat. Ring och kolla med Skoterdelen.

Länk till BRP's EPC: http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=63a8471e-8eeb-454f-b279-48da61927d66

Sedan såg jag i en annan tråd någon som hade länkat till Ebay och där kostade en vevstakssats strax under 500. Vet dock inte om det var just till 593HO.