Byta slides på Summit 600 -02

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Lyft ur boggien. Skruva ur skruvarna som håller slides. Dra av dom. In med nya slides och skruva fast. Klart.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Brukar vara ett förträffligt tillfälle att göra rent och syna detaljerna i boogien efter sprickor slitage osv när du ändå byter slidesen, glöm inte att fetta in allt innan du monterar!
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Du behöver inte ta ur boggin, de går å ta Slidsen genom kuggluckorna i mattan.
Vilket lär vara betidlygt meckigare än att bara ta lös den. Boggien sitter ju bara i 4 bultar. Fetta in boggien är också bra som sagt.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Vilket lär vara betidlygt meckigare än att bara ta lös den. Boggien sitter ju bara i 4 bultar. Fetta in boggien är också bra som sagt.
Om bara slidsen går ut genom luckorna så kan det väll inte vara bökigare än att ta ur boggien även om den bara sitter med 4 bultar -har själv bytt slides genom luckorna på en SRV en gång i tiden, pissenkelt och inte meckigt alls.
 

Henriku

Aktiv medlem
12 apr 2012
76
0
6
Piteå
Inledningsvis vill jag bara säga att jag är en riktig rookie på skotrar.

Vad ska smörjas i boogien i så fall? finns det nipplar eller ska jag bara fetta hej vilt? :)

tack för alla svar!
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Inledningsvis vill jag bara säga att jag är en riktig rookie på skotrar.

Vad ska smörjas i boogien i så fall? finns det nipplar eller ska jag bara fetta hej vilt? :)

tack för alla svar!
Allt som skall smörjas sitter med nipplar. Enklare att göra detta med när boggien är ur så man ser när det är fullt. Som sagt. Det är väldigt enkelt att demontera boggien så jag rekomenderar dig starkt att göra det. Släpp på bakre vändhjulen. Släpp fullt på mattspänning och lossa dom 4 skruvarna.
 

Henriku

Aktiv medlem
12 apr 2012
76
0
6
Piteå
Okej, rekommenderar ni något speciellt fett? Behöver man inte något speciellt munstycke till nipplarna?
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Allt som skall smörjas sitter med nipplar. Enklare att göra detta med när boggien är ur så man ser när det är fullt. Som sagt. Det är väldigt enkelt att demontera boggien så jag rekomenderar dig starkt att göra det. Släpp på bakre vändhjulen. Släpp fullt på mattspänning och lossa dom 4 skruvarna.
Ja jag brukar alltid ta loss tanken och ta med den till macken då jag tankar...

Smörjde boggien idag -skönt och se att det tryckte ur en del vatten så det gjorde extra nytta att göra service i säsongsslut istället för i början på säsongen
boggien satt i skoter btw och det var väll gjort på en 4-5 minuter ;)
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Ja jag brukar alltid ta loss tanken och ta med den till macken då jag tankar...

Smörjde boggien idag -skönt och se att det tryckte ur en del vatten så det gjorde extra nytta att göra service i säsongsslut istället för i början på säsongen
boggien satt i skoter btw och det var väll gjort på en 4-5 minuter ;)

ja visst är det enkelt att fylla tanken när man plockat lös den :) enklare att se när det är fullt då!