Byta skoter?

Engbergarn

Välkänd medlem
18 maj 2008
134
0
6
Östersund
Som rubriken lyder så är jag i tankarna om att byta skoter,
De jag är lite fundersam över är vad ni tycker är bäst att göra,

1, Kosta på F7an 10k (ny matta och drivhjul)

2, Sälja F7an lägga på 20-30k och köpa en beg IQ RR elr Ski-doo RS

Skulle vara tacksam över seriösa svar då jag själv är helt förvirrad :hmmmm:
Som ni också kanske har förstått så lider jag av beslutsångest :p

Mvh /Patrik
 

Engbergarn

Välkänd medlem
18 maj 2008
134
0
6
Östersund
Beror lite på vad du har bör körstil. Ska du bomba på efter led så hade jag satsat på F7an. Fast, jag hade tagit F7an för både polarisen å ski-doo´n alla dagar i veckan.

hehe okej ;)
de jag är minst sugen på egentligen är att tappa effekt om man byter till polaris elr ski-doo :hmmmm:
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
600'an har nog krut så det räcker på led ska du se.
Men det är ju en racingmaskin och ditt ansvar som ägare kommer ju beprövas :p

F7'an är ju en GALET rolig ledsmiskare som faktiskt fungerar väldigt bra ute i det lösa pudret också.
Hade en 38'as 440 matta på min F7 som jag hade lite grejor på så runda slängar 160hk..
Och det var jääävligt mycket roligare än min 440/800 jag har nu.

Dock så är ju IQ och RS båda väldigt mycket mer moderna vad gäller körställning osv.
 
R

Robin

Beror lite på vad du har bör körstil. Ska du bomba på efter led så hade jag satsat på F7an. Fast, jag hade tagit F7an för både polarisen å ski-doo´n alla dagar i veckan.
Hade aldrig valt en "sitta ner" skoter framför en med modern körställning och bättre fjädring.

Så själv hade jag bytt ut F7an då den börjar bli väldigt gammalmodig nu.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Hade aldrig valt en "sitta ner" skoter framför en med modern körställning och bättre fjädring.

Så själv hade jag bytt ut F7an då den börjar bli väldigt gammalmodig nu.
Och själv tål jag inte IQr/rr chassit och REV chassit. känns ju som man ska flyga över huven om man nuddar bromsen..
Sen är de ju så att en F7 spöar ju dom nya maskinerna på led:) Visst, körställningen kanske börjar bli lite föråldrad nu gämfört med dom andra maskinerna. Men den har ju för den delen inte en dålig körställning :)


Beror ju helt på vad man är inkörd och van för typ av skotrar.
 
R

Robin

Och själv tål jag inte IQr/rr chassit och REV chassit. känns ju som man ska flyga över huven om man nuddar bromsen..
Sen är de ju så att en F7 spöar ju dom nya maskinerna på led:) Visst, körställningen kanske börjar bli lite föråldrad nu gämfört med dom andra maskinerna. Men den har ju för den delen inte en dålig körställning :)


Beror ju helt på vad man är inkörd och van för typ av skotrar.
Inte för att vara motsägande men jag kan inte alls hålla med.

Vist revarna osv är skitäckliga att köra första 1-2ggrna. Men såfort du lär dig maskinens gränser så pissar man på en vanlig "sitt ner skoter" oavsett motoralternativ (mer fjädring som är begränsningen) då du har väldigt mkt bättre kontroll över maskinen.

Smidigare i pudret och snabbare på leden.

Gämt emot en modernare maskin så skulle jag säga att F7an har en dålig körställning, även gämtemot likåriga konkurenter under -05.
Vist är det säkert en bra skoter men det finns heltklart bättre också som med allt.

En anledning till att sälja är att värdet börjar sjunka och dem börjar bli mer svårsåld just pga chassit.

Så jag hade helt klart sålt F7an och köpt mig en nyare maskin.
Av dina 2 andra val hade jag nog valt RRen, Polaris frälst som jag är.
Men räkna med att priset på den även kommer sjunka då Polaris kommer ut med en ny racer nästa år. Så rent ekonomiskt är XPn ett bättre val, Gärna en Lynx om du hittar, då med tanke på bättre boggi än XP, men dessa är dyrare och även lite svårare att få tag på.
 

Lilltjosan

Medlem
14 dec 2008
14
0
1
Plus för f7:an är motorn, tycker den är för***** rolig.

En RE skulle också vara ett alternativ, behöver inte lägga så mycket imellan och du får den grymmaste fjädringen
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Jag hade sålt och köpt mig en nyare maskin..

Grym körställning och bättre fjädring! :beer:
 

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
bytte från f-serien till en rev och kunde inte bli mer nöjd! tkr du ska byt även fast du inte var ute efter en rev, jag hade då helt klart valt xp före iq.
 

Engbergarn

Välkänd medlem
18 maj 2008
134
0
6
Östersund
Tack för alla bra svar:)
det lutar åt det hållet där jag måste släppa de hårda greppet jag har hållit om min F7a... börjar då kanske leta efter en fin RR :rolleyes: vi får se hur de artar sig på köp fronten..
 
Senast redigerad av en moderator: