Byta skoter nästa år

_wille_

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
0
16
Stöde
Hejsan till nästa år ska jag nog köpa en annan skoter! Jag ska sommarjobba å sälja skotern jag har nu å den kanske jag får 4-5 tusen för! så kanske jag kommer att få ihop 10-12 tusen allt som allt! Kan nån rekomendera nån skoter för de pengarna? Spelar ingen roll vad det är för märke! Men de ska iaf va årsmodell 90 å frammåt! Tacksam för tips och rekomendationer!
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Kanske indy 500 kring 93? Exciter 2, helst sx modellen. Ext 550. Kanske kommer ut något "klipp" så att du får tag i någon nyare modell kring 97-.
Fanns en zl 5 eller om det var 600 -99 för 15tusen för ett tag sedan tror jag det var.
Så om du har pengarna framme och kollar blocket ofta kanske du får tag i något nyare :)
 

Qnage

Välkänd medlem
7 jan 2008
156
0
6
Luleå
ska också göra samma sak fast ja får ca 25-30k för att sälja skotern o sommarjobb, nån som vet vad mxz 600 ligger på för pris i början av vintern och vad mxz 440X liggerpå för prisklass? o då menar jag med ZX chassiet, inte s2000 som ja har nu
 

_wille_

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
0
16
Stöde
men exciter dom har ju mätarna i styret å lika så phazer gillar inte de! Kan man inte typ ta bort kåpan å ta lös mätarna å flytta på dom till huven! vill inte ha så dom sitter i styret men jag vill inte vara utan mätare heller???
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
ska också göra samma sak fast ja får ca 25-30k för att sälja skotern o sommarjobb, nån som vet vad mxz 600 ligger på för pris i början av vintern och vad mxz 440X liggerpå för prisklass? o då menar jag med ZX chassiet, inte s2000 som ja har nu

De finns ju gott om 600:eek:r runt 25k nu och de lär ju inte bli så hemskt mycket dyrare direkt.
 

Qnage

Välkänd medlem
7 jan 2008
156
0
6
Luleå
De finns ju gott om 600:eek:r runt 25k nu och de lär ju inte bli så hemskt mycket dyrare direkt.
jo men ja får inte sålt min skoter för det priset nu eftersom alla skotrar är billiga och ja har inga pengar än föränn sommarjobben kommer, så måste bli att sälja och köpa i början av nästa säsong
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
ska också göra samma sak fast ja får ca 25-30k för att sälja skotern o sommarjobb, nån som vet vad mxz 600 ligger på för pris i början av vintern och vad mxz 440X liggerpå för prisklass? o då menar jag med ZX chassiet, inte s2000 som ja har nu
Har en -00 som har zx chassi som är i grymt fint skick hade tänkt mig kring 28k för den (ska sälja i början av nästa säsong) där runt ligger dom nog har sett dom för över 30k så 28k låter mer rimligt tycker jag :)
 

Qexx

Aktiv medlem
27 mar 2008
50
0
1
arjeplog
ska också göra samma sak fast ja får ca 25-30k för att sälja skotern o sommarjobb, nån som vet vad mxz 600 ligger på för pris i början av vintern och vad mxz 440X liggerpå för prisklass? o då menar jag med ZX chassiet, inte s2000 som ja har nu

Köp ej en 440. En 440 är menad för bana. ska du ha den som ledracer så finns det vissa konsekvenser angående 440. du får inte hålla full gas över en sjö tex. då kommer den skära pga bestyckningen och de höga varvtalet. inte nog med det så är det mycket mek med dem.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Köp ej en 440. En 440 är menad för bana. ska du ha den som ledracer så finns det vissa konsekvenser angående 440. du får inte hålla full gas över en sjö tex. då kommer den skära pga bestyckningen och de höga varvtalet. inte nog med det så är det mycket mek med dem.
Håller inte med här jag, en 440 är kung efter leden dock inte över sjöar fast jag är inget fart freak så för mig funkar 440 riktigt bra.

Överlägsen fjädring och smidigthet jämnfört med en std skoter och har du bara rätt bestyckat kan man hålla fullt närmare 1km iaf. Och underhåller man bara dom och ser till att allt är som det ska så kör man nog 100-200mil utan större bekymmer sen kommer kolv/rings byte dock fast det får man leva med om man vill ha en riktigt hållbara skoter som tål det mesta och är rapp på gasen ;)
 

Qnage

Välkänd medlem
7 jan 2008
156
0
6
Luleå
Håller inte med här jag, en 440 är kung efter leden dock inte över sjöar fast jag är inget fart freak så för mig funkar 440 riktigt bra.

Överlägsen fjädring och smidigthet jämnfört med en std skoter och har du bara rätt bestyckat kan man hålla fullt närmare 1km iaf. Och underhåller man bara dom och ser till att allt är som det ska så kör man nog 100-200mil utan större bekymmer sen kommer kolv/rings byte dock fast det får man leva med om man vill ha en riktigt hållbara skoter som tål det mesta och är rapp på gasen ;)
helt rätt, jag har en polare som har en 440x 01 och no kan han mata på ibland, och jag är heller nå fartfreak, ja gillar inte ens att ligga över 80-100 efter isen, blir bara kallt o är inge roligt:D är mer för att hoppa o rajsa efter led:aetsch: 500cc som jag har nu tycker jag är nog så vill satsa på 440 som är mycke rappare o har mindre toppfart
varför ja vill ha X-paketet är för dämparnas skull skönt som fan att ha riktigt bra dämpare jämfört med en vanligt std som jag har nu och byta kolvar o kolvringar oftare är inte problem.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
helt rätt, jag har en polare som har en 440x 01 och no kan han mata på ibland, och jag är heller nå fartfreak, ja gillar inte ens att ligga över 80-100 efter isen, blir bara kallt o är inge roligt:D är mer för att hoppa o rajsa efter led:aetsch: 500cc som jag har nu tycker jag är nog så vill satsa på 440 som är mycke rappare o har mindre toppfart
varför ja vill ha X-paketet är för dämparnas skull skönt som fan att ha riktigt bra dämpare jämfört med en vanligt std som jag har nu och byta kolvar o kolvringar oftare är inte problem.
helt rätt inställning :)
 

Qexx

Aktiv medlem
27 mar 2008
50
0
1
arjeplog
helt rätt, jag har en polare som har en 440x 01 och no kan han mata på ibland, och jag är heller nå fartfreak, ja gillar inte ens att ligga över 80-100 efter isen, blir bara kallt o är inge roligt:D är mer för att hoppa o rajsa efter led:aetsch: 500cc som jag har nu tycker jag är nog så vill satsa på 440 som är mycke rappare o har mindre toppfart
varför ja vill ha X-paketet är för dämparnas skull skönt som fan att ha riktigt bra dämpare jämfört med en vanligt std som jag har nu och byta kolvar o kolvringar oftare är inte problem.
Det har du helt rätt i, men faktum är att byta kolvar och kolvringar efter ca 200 mil är dock inte något jag e sugen på, hatar det ;)

men annars, ja så klart en stryktålig och rolig maskin chassi mässit men just det att dom är ganska så höjdskänsliga. i mina trakter nära norska gränsen så kan det bli några hundra-kilometer över havet när man drar ut en påsk, 440'n är känd för att vara känslig så därefter måste du ju anpassa bestykningen ganska bra. men säkert går den bättre ner över landet.