Byta sekundärfjäder på team utan specialverktyg??

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Ska byta fjädern i skotern, är en assault med teamvariator. Vet att de ska gå med en bult och nå mer som håller emot fjädern när man ska ta lös den. Vad kan jag bruka bortsett från specialverktygen?
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
fjädrar inte så hårt. låt den flyga dit den far, sen trycker du ihop de förhand i sekundärn å använd en tving på primärn. klart ;)
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
fjädrar inte så hårt. låt den flyga dit den far, sen trycker du ihop de förhand i sekundärn å använd en tving på primärn. klart ;)
Är du seriös? Klarar man trycka ihop sekunfärfjädern för hand? Dotter väl en låsring också som måste bort.
 

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Är du seriös? Klarar man trycka ihop sekunfärfjädern för hand? Dotter väl en låsring också som måste bort.
Det blir nog ett jäkla pill och försöka göra det utan bättre verktyg. Jag tog en gängstång ca 30cm lång och en rör bit (tror det var 2.5 tum) och kapade ur ett fönster för att kunna komma åt låsringen! Stor bricka ovanför röret samt mutter! Även stor bricka och mutter under sekundären! Sen skruva ihop detta så fjädern pressas ihop, ta loss låsring och sen skruva isär! Klart! Hoppas du förstod hur jag mena!
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Jag brukar ge en polare en låsringstång.
Själv tar jag en tejprulle av bredare modell och trycker ner fjäderhållaren samtidigt som kompiser tar bort låsringen.....Klart
 
Reactions: trixa

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Får tacka för svaren! Får troligtvis fjädern imorn så ska testa mig fram.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Värm dom lite med gas eller gasolbrännare först. Ge ett par välriktade smällar med en kulhammare. Sen kan man testa att dra lös. Dom kan sitta som satan. Sista utvägen är att borra bort skallarna .
 

MessiaE

Medlem
22 aug 2015
14
0
1
Så du menar att mina bitsar bara är för klena? För bitshållare i halvtum har jag och hjälper mig inte så mycket. Problemet är ju att t25 bitsen vrider sig elr knäcks av , elr att skruven blir rund.
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Så du menar att mina bitsar bara är för klena? För bitshållare i halvtum har jag och hjälper mig inte så mycket. Problemet är ju att t25 bitsen vrider sig elr knäcks av , elr att skruven blir rund.
Ingen expert i ämnet hörde bara att dom skulle sitta hårt så jag köpte en svart krafthylsa 1/2" med T25. Sen drog jag lös på min Assault RMK 2014. Jag kanske bara hade tur :D

http://www.swedol.se/torxbitshylsa-1-2-ampro.html
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Som sagt, värm runt bulten i aluminiumet sedan sätter du i torxhylsan i bulten och slår på den ett par gånger innan du drar. Fick lös mina utan problem som suttit 350mil sedan den var ny :)
 

MessiaE

Medlem
22 aug 2015
14
0
1
Jaa. Jag är bara lite seg i skallen. Klart jag ska köpa en sån torx. Och en gasbrännare.