byta sekundäraxel polaris Widetrack 1990

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
Hej!

Hoppas någon har koll på de äldre modellerna av polaris...

Försöker få isär kedjehuset på en widetrack från -90 men tycker jag har tagit bort alla bultar utom en och den ger inte med sig en enda millimeter.

någon som har plockat isär och vet hur man gör?

vad har jag missat?


Tacksam för all hjälp!
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Hej!

Hoppas någon har koll på de äldre modellerna av polaris...

Försöker få isär kedjehuset på en widetrack från -90 men tycker jag har tagit bort alla bultar utom en och den ger inte med sig en enda millimeter.

någon som har plockat isär och vet hur man gör?

vad har jag missat?


Tacksam för all hjälp!
Det är flera år sedan nu jag hade loss och fixade sekundäraxeln på min så jag minns inte alla detaljer. Men ska du bara ta bort själva axeln behöver du inte ta loss kedjehuset. Axeln sitter kopplad mot kedjehuset med en kort splineshylsa. Lossa bara plåtarna som håller lagret på sekundärsidan. Har dock för mig att jag fick ta upp ett hål i bukplasten för att få ut axeln. Fick förstås sätta dit nån slags plastplugg sen, inte snyggast men gick snabbt iaf. Kolla sprängskisserna på parts.polarisind.com (track and drive shaft) om du inte redan gjort det.

Det är nån konstig konstruktion på axeln förresten (nödlösning för 2-stegslådan och splineshylsan?). På min hade lagret på variatorsidan gått. Lagret hamnar liksom mitt på den svarvade delen och axeln hade helt enkelt snurrat i lagret. Fick hjälp med en budgetfix och la på svets och svarvade om tappen. Sen gjorde vi en distanshylsa så att lagret fick stöd. Har hållit sen iaf.
 

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
får börja med att tacka för svar!

En detalj som är lite irriterande är att det inte går att få bort sekundärvariatorn utan att få bort axeln först.

jag ska fixa lite bilder så kanske det blir lättare att förstå varför jag river kedjehuset. återkommer senare idag.
 

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
Jag har kollat på sprängskissen så många gånger att jag borde kunna den utantill men det är ändå svårt att fatta vad jag missat eftersom jag har lossat alla bultar utom en som förmodligen måste borras ur då jag inte får plats med någon slags nyckel där den sitter. det går inte att få isär kedjehuset en endaste millimeter.

eftersom jag inte kan få bort sekundärvariatorn så kan jag inte lossa på lagret som sitter innanför den innan jag fått bort axeln på kedjehus-sidan.

lite antiklimax....

:mad2:
 

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
det va lite de jag försökte visa på bilden, "buken" är i vägen.

tidigare ägare har (enligt bild) svetsat ihop sekundäraxeln så jag antar att den är för kort i dagsläget så när jag trycker in sek. variatorn fullt så snurrar den bara.

Den får inget grepp om klacken som sitter på axeln.

axeln är dessutom inte helt svetsad utan han har svetsat dit en slags lös led man använder till spärrskaft och gort ett motsvarande hål (hona) i andra sidan.

ska ta bort luftburken så jag ser om något hänt där under också.

men kan inte fatta varför jag inte får isär kedjehuset, otroligt irriterande.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Ja det var ju ett sorgligt hopplock :tsk:. Kolla på skroten om du kan få tag i en riktig axel, den där krysskopplingen kan väl aldrig hålla? Du har alltså inte splineshylsan (nr 2 på sprängskissen) som kopplar mot växellådan? Plocka bort luftburken, kylarvätskaburken och oljetanken om du inte redan gjort det. Försök komma åt att lossa brickorna (nr4) som håller lagret så kan du nog lyfta axeln och få ut den på så sätt. Men jag tycker du borde få ut sekundärvariatorn iaf. :confused:

Det är iaf en krysskil som för över kraften från variatorn till drivaxeln. Variatorn är flytande och ska kunna förskjutas ett par millimeter in eller ut så att den håller sig linjerad med primären. Inte mer. Isf fattas det distanser (nr 13 på sprängskissen) och eller brickor.