Byta rem på variator ( får inte av den )

Axelsson_

Aktiv medlem
29 sept 2011
85
0
6
Kalix
Säkert så gör jag fel men måste ändå fråga.

Skulle byta rem på skotern idag act mountain cat -03 men fick - - - inte av remen. ! Vad jag förstod så skulle man vrida sekundär variatorns skiva (den inre) åt höger så den delar på sig, men de gick inte. Hade satt i handbroms. Kanske gjorde fel, jag vred ju på den inre skivan år höger. Ska man kanske vrida på den yttre ? Eller finns det nått lätt verktyg som man kan köpa ?

Mvh

Martin :mad2:
 

Axelsson_

Aktiv medlem
29 sept 2011
85
0
6
Kalix
Hur gör jag det då ? Trycker ner remmen samtidigt som jag vrider höger på sekundär variatorns skiva längst in mot motorn ? Har gjort det. Är det skivan längt in mot motorn man ska vrida på eller är det den yttre skivan ?
 

snowmobileking

Välkänd medlem
27 okt 2010
346
0
16
Piteå
Visst är du på rätt variator låter nästan som om du är och vrider på primären varatorn " den som är längst fram"?
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
44
Norrlänska skogen
Höger hand på "locket" till variatorn, tryck och vrid medsols samtidigt som du drar variatorremmen uppåt. Då hjälper du till med remmen att sära på skivorna
 

lu93mawa

Medlem
17 okt 2011
16
0
1
Hehe låter som ett ganska vanligt problem detta, förmodar att det är samma sekundär som på 03-04 f6 och f7? De är också totalt omöjlig att få isär om man inte käkat tillräckligt med spenat...
 

Axelsson_

Aktiv medlem
29 sept 2011
85
0
6
Kalix
Hej såg in läggen nu. Jag fick till det tidigare idag. Gjorde ungefär som Grahn säger att man ska göra. Jag vred på skivan åt höger tills det tog stopp, sen drog jag variator remmen uppåt och då särade skivorna så pass mycket att man kunde ta av remmen. Men sen var det ju en annan saga när jag skulle dit med den nya remmen. !! Fick inte särat på skivorna då, så jag stoppade remmen över primär variatorn sen hakade jag på det som gick på sekundären och vred på den tills remmen gick i. Var de fel gjort eller ska man göra på nått annat sätt ? :)
 
A

axelsson_vpg

Jag brukar ta bort alla brickor på bulten till sekundären sedan skruva in bulten utan brickor. Pice of a cake då.
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
44
Norrlänska skogen
Hehe låter som ett ganska vanligt problem detta, förmodar att det är samma sekundär som på 03-04 f6 och f7? De är också totalt omöjlig att få isär om man inte käkat tillräckligt med spenat...
Nä dom är inte lika

Hej såg in läggen nu. Jag fick till det tidigare idag. Gjorde ungefär som Grahn säger att man ska göra. Jag vred på skivan åt höger tills det tog stopp, sen drog jag variator remmen uppåt och då särade skivorna så pass mycket att man kunde ta av remmen. Men sen var det ju en annan saga när jag skulle dit med den nya remmen. !! Fick inte särat på skivorna då, så jag stoppade remmen över primär variatorn sen hakade jag på det som gick på sekundären och vred på den tills remmen gick i. Var de fel gjort eller ska man göra på nått annat sätt ? :)
Personligen tycker jag att den gamla sekundären är hur enkel som helst att byta rem med, kan dock va lite tungt om man har en riktigt styv fjäder. Testa några gånger så lär du dig tekniken =)
 

Klöver

Medlem
10 mar 2011
18
0
1
Umeå
Kolla på Youtube! Finns mängder med rembytarfilmer där. Kapade en rem efter dålig rådgivning, byter rem i en grisblink nu efter att ha kollat på Youtube.(EXT 550 EFI-93)