Byta rem på F7 -06

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Vet att det ska finnas en sån här tråd men orkar inte leta.

Hur F*N får man av remmen på en F7 -06 !?!?
Hade jävla problem på F6an också att byta rem.
Sitter ett BM v-kit på den med en lila fjäder i sekundären och det är omöjligt att få isär skivorna !! Sliter och sliter i remmen för att trä den över sekundären men det går inte den bara hoppar ner mellan skivorna direkt. Värkar som att man måste köra av skiten...

Nu vill jag veta HUR man byter rem, inte nå långsökta tips osv från nån som kör en *** som säger "Så här gör jag på min ***" !
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Har inte 06-an den där hylsan som man vänder på och då blir ett rembytarverktyg?
Annars har jag tillverkat ett rembytarverktyg till mina maskiner, passar väl även till 04 osv. Du kan pm:a så berättar jag mer.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag nä, har inte läst nån instruktionsbok, har inte hittat den ännu.
Men gick skit lätt då jag använde den här, dock är den lite bökig att ha med sig när man ska och köra ;)
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
är ju enkelt =) du skruvar lös bulten i mitten på sekundären, tar bort alla brickor på bulten, skruvar in den igen....då går skivorna isär, sen gör du samma sak fast tvärt om =)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
är ju enkelt =) du skruvar lös bulten i mitten på sekundären, tar bort alla brickor på bulten, skruvar in den igen....då går skivorna isär, sen gör du samma sak fast tvärt om =)
Lätt och lätt. Hittade en instruktionsbok och gick ut i garaget. Gjorde exakt som du skriver, drog in den utan brickor och hände ingenting, drog in den så långt jag våga utan att paja skiten. Drog ganska hårt. Får titta närmare på det där i sommar..
 

psycho

Välkänd medlem
22 jul 2008
380
1
18
umeå
Hade tid över så jag var ut i garaget och tog några bilder.

Ta lös bulten till sekundär variatorn.



Ta lös aluminium klumpen som sitter bakom bulten.



Ta bort låsbrickan och den vanliga brickan från bulten.



Vänd aluminium klumpen och stoppa in bulten, skruva sedan fast den tills du känner att det tar stopp.



Då bör variatorn ha pressats isär ungefär så här mycket.



Sen är det bara att göra tvärtom när du är färdig.

MVH/J