Byta primärvariator

orphanus

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Umeå Sverige
puttputt.mys.li
Hej

Jag skulle behövt byta primären i min Indy Storm 1994. Det finns ett par nyare till salu på blocket som är till USA-motorerna (Sitter ju en Fuji i stormen). Är det någon som vet om dom passar eller går att få att passa på min? Ryktesvis skall dom passa efter en sväng i en svarv, men kommer inte ihåg vad som skulle svarvas.

/lars
 

colinmcrae

Välkänd medlem
6 nov 2005
198
0
6
Åshammar
Har för mig att jag köpte en Usa variator till min Indy 500-91:a och den passade rakt av ialla fall. Min var en 99:ans variator
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Har du kollat med duells dom kan säkert plocka ihop en Comet 108EXP som du kan behöva till stormen. Man talar bara om vad man har för maskin så fixar dom det, om inte annat så kolla med nån demonteringsfirma om dom har nån beg variator som man kan renovera.
 

orphanus

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Umeå Sverige
puttputt.mys.li
Är just en renovering som är alternativet, men priset på den ligger på runt 1500 kr att få utfört. För en tusing mer kan jag få en nästan ny P-85:a som gått runt 100 mil.

En ny Comet 108EXP med bestyckning går ju lös på en 5000 spänn så en lätt begangnad P-85:a är det bästa valet för mig ;)


/lars
 

Pupp

Välkänd medlem
5 dec 2004
141
0
6
Bredbyn (Ö-vik)
är det inte olika stora koner på tex indy 500 å jämnfört med stormen, stormen har väl stora konan om jag har fattat rätt
 

orphanus

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Umeå Sverige
puttputt.mys.li
Som jag förstått det så är det så på Fujimotorerna, men på dom nya (USAmotorerna , Fusion?) så är det samma över hela linjen.

Det var iallafall Polarishandlaren här i stan som påstod att det gick att ta godtycklig ny variator och sätta på Storm:en. Dock med en mindre modifiering i svarven och bestyckning så klart.


(edit: Liberty heter motorerna)

/lars
 
Last edited:

orphanus

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Umeå Sverige
puttputt.mys.li
Blir i slutändan så att jag renoverar orginalvariatorn, på inrådan av SMT. Han hade inte hört talas om något liknande och tycket en renovering fungerade fullgott på en icke-trasig variator.


/lars
 

orphanus

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Umeå Sverige
puttputt.mys.li
Well... tänkte ju renovera variatorn, men den var inte i tillräckligt gott skick för det. Så nu i slutändan köpte jag en Libertyvariator från en 01:as XC som gått 150 mil och den passar finfint! (Fick låna den och testa lite :)

Enda skillnaden jag kan hitta är att konan är "borrad" ung. 1.5 cm djupare, vilket vi inte tycker skall påverka nåt vitalt. Alla vinklar och andra dimensioner stämmer bra!

/lars
 

Danne_rmk

Aktiv medlem
28 feb 2009
66
0
6
Hej, har en rmk 700 -01. har tänkt demontera primären för att byta rullar hur demonterar jag den, tänke låta inre skivan sitta kvar!? mvh danne