Byta packbox den enkla vägen ?

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Tjena. Har just införskaffat en xc 440 årsmod 2000.
Problemet är att den läcker från packboxen på magsidan. Nu har jag köpt en ny packning och funderar på att prova byta den från utsidan. Har gjort detta förut på en arctic cat Pantera.
Vad säger ni polaris experter. Funkar min idé? Eller är det annorlunda mellan arctics packboxar mot för polaris.

Tacksam för lite bollningar innan ingreppet :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det finns inga genvägar då packboxen har en rejäl flänns och består till 90% plåt. Så den går inte att få ur om du inte klyver motorn.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Det finns inga genvägar då packboxen har en rejäl flänns och består till 90% plåt. Så den går inte att få ur om du inte klyver motorn.
Tack för svar.


Blir att komplettera med en packningsats då. Någon mer jag behöver inför ett sånt ingrepp som är ett måste. Så tråkigt för det finns inga saker att få tag i på t.ex rinab , skoterdelen mm till just denna modell.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag Slår hål i dem och bryter lös dem även om de har plåtfläns, men man får passa så man inte fipplar in skruvmejseln i kullagrets kulhållare! Sedan slipar du bort flänsen på nya boxen eller om du hittar en universal packbox utan fläns. Den limmar man jag med JB Weld 24 min vers. Mekonomen har eller kan ta hem JB weld pris runt 120kr.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag Slår hål i dem och bryter lös dem även om de har plåtfläns, men man får passa så man inte fipplar in skruvmejseln i kullagrets kulhållare! Sedan slipar du bort flänsen på nya boxen eller om du hittar en universal packbox utan fläns. Den limmar man jag med JB Weld 24 min vers. Mekonomen har eller kan ta hem JB weld pris runt 120kr.
Har du gjort det på en polaris motor efter 2000?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
I övrigt verkar det ju jäkligt svårt att hitta eftermarknadsdelar till just min maskin. Xc 440 års 2000 alltså.

Vad beror det på tro ?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
I övrigt verkar det ju jäkligt svårt att hitta eftermarknadsdelar till just min maskin. Xc 440 års 2000 alltså.

Vad beror det på tro ?
Vad letar du? Vissa delar finns inte annat än original, vilken maskin du än letar efter
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Verkar vara samma motor som senare liberty 440 om man ska tro på denna tråd. Troligen bara detaljer som är förbättrade till senare årsmodeller.


Hittade några kolvkit efter lite googlande, men det finns inte i överflöd verkar det som :) kolla med närmaste polaris åf annars vad nya original kostar.
 

Sparkman

Aktiv medlem
2 aug 2021
71
0
6
40
Torpshammar
Coolt. Kom över en 440 prox motor från 2003 med skuret nållager på veven .

Undrar just hur mycket som skiljer dessa motorer. Kolvarna är samma dimension iallafall, och tokfräscha (wiseco) . Dvs 66 mm