Byta packbox 500ss utan att klyva motorn?

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Demonterade variatorn idag på skotern (Tnt 600 -08) för att jag ville se hur packboxen såg ut. Var lite kletig runt packboxen så jag demonterade den för att se hur det såg ut på insidan och anade sklart de värsta.. Då packboxen var ute så insåg jag att allt fett ser ut att vara kvar, Ser väldigt rent ut för att ha gått 700mil. Så i och med att jag lyckades dra ut packboxen så bör jag väl kunna pressa i en ny utan att klyva motorn, eller har jag fel? Är en liten "låskant" mitt på packboxen och ett litet spår i halvorna där den skall låsa fast, Ca 1 mm hög men väldigt mjuk. Känns lite fel att klyva motorn då det ändå såg bra ut (ia det man såg)

Mvh/Joel
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Borde gå om du har något lämpligt att slå i den med. gärna ett rör med samma yttediameter som packboxen. smörj packboxen med någon typ av packningsklister så den glider lätt och sen fastnar när det torkar. knacka försiktigt så den inte åker för långt in bara:)
 

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Tänkte ta "plasthylsa" passande ytterkant på packboxen och så pass lång så den går över veven och dra in den med variatorbulten. Såg ut som den bara gick att dra in den visst långt men jag kanske såg fel. Men vet hur mycket den stack ut från motorn, ca 0,5 mm.
 
Reactions: walmag

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Alltså hel fick jag ju inte ut den, M Fick ju borra ett hål å bryta ut den såklart. Men skadade inte ytterhöljet något.
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Knackar du i en ny utan att riva så finns de inga garantier på att den sitter kvar, då den garanterat kommer skadas när du slår i den.. Har själv gjort det, och åkte 15 mil. Sedan trilla den ur igen, jag vet inte om det var en tillfällighet.. Vågar du chansa?
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Med starka nypor trycker man dit den utan problem, åkte hela vintern med "på plats bytt" packbox.
 

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Delade meningar alltså med andra ord. Men iofs så finns det ju inge garantier att den sitter kvar om man delar och gör "the right way" heller verkar det som.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
hör med myzkoo här på forumet, han har laserskärt packbox-hållare till bl a din motor och då kommer inte boxen ut igen, om du gör som du tänkt så rekommenderar jag dig att köpa den.
tror han tog 200kr inkl dom 4 små m3orna!
kom ihåg att smörja in innerbanan på packboxen med vanligt kullagerfett innan montage!
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Visst går det att byta utan att klyva motorn. Fyll nya packboxen med fett och lägg den i frysen ett par timmar innan bara, det underlättar. Gummikanten på utsidan packboxen kommer troligtvis skavas bort när du pressar in den i motorn men det gör inte så mycket om du monterar en hållare för packboxen. Skicka ett PM så kan jag skicka en med posten.

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=59183&page=1
 

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
ursäkta att jag lånar tråden lite för ja hittade inte var man kan starta en ny tråd.

men nu till problemet. jag vill ju dra ifrån kompisarna när jag trycker på med min yamaha v-max 600 xtc men den är väldigt slö i starten, dålig utväxling. variatorn tar tag i remmen vid 2500-3000 varv och den orkar inte fräsa iväg som den borde göra med sina 100 kusar.
sen när man har lite fart så är det ett jävla drag när man trycker fullt, men så släpper man gasen och gasar igen men då är det ingen effekt alls.
sekundären har jag spännt. men så funderar jag om man måste byta vikter eller sätta hårdare fjäder i primären.

väldigt tacksam för svar.