Byta Oljefilter Polaris 700 2-Takt

jhasselg

Ny medlem
12 jul 2009
4
0
1
Västerås
Hejsan!
Jag är nybliven skoterägare till en Polaris 700SKS-01 som gått 211mil (nära nyskick). Eftersom skoter gått så lite så tänkte jag byta ut all olja i oljetanken (antar att den är från -01) och även byta ut oljefiltret.

1) Är det vettigt att göra det ?
2) Vet nån hur man gör för att lufta vid återmontaget ?

Tänkte också byta olja i vxl-låda samt t-stift och smörja med fettspruta, borde jag gör nåt mer ?

Är det nåt annat någon känner till som svag punkt på denna skoter så vore det kanon att få veta det.

Tack på förhand för ev kommentarer.
/janne
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Oljan i tanken har inte vart där sedan -01
Detta är oljan som skall blanda sig med bensin och efter ett tag får du fylla på med mer olja.

Nej det är inte vettigt att göra det.

Olja i växellådan är bra att byta.
Smörj alla leder i framvagn och boggie.
Kolla lager i boggie och smörj styrleder med tunnflytande olja.
Smörj vajrar och reglage.
 

jhasselg

Ny medlem
12 jul 2009
4
0
1
Västerås
Tack thullen för dit svar, och grym kisse du har.
Är det alltså så att ingen byter oljefilter, i min instruktionsbok står det att det ska göras varje säsong eller var 300'e mil men det kan ju vara overkill som du säger å alla skiter i det men grejorna håller ändå.

Sen tror jag att den genomsnittliga åldern på 2-t oljan i tanken blir (600l bensin, 1.5% blandning, 8år och 2l volym) med 1,1l förbrukning varje år ca 1-2år, så du har helt rätt, jag hade nog inte tänkt igenom den frågan riktigt.

Som sagt, jag tror jag har koll på fettnipplar, vxl-olja etc men inte hur man ska lufta oljeinsprutningen efter filterbytet (om det nu blir av).

/janne
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Tack thullen för dit svar, och grym kisse du har.
Är det alltså så att ingen byter oljefilter, i min instruktionsbok står det att det ska göras varje säsong eller var 300'e mil men det kan ju vara overkill som du säger å alla skiter i det men grejorna håller ändå.

Sen tror jag att den genomsnittliga åldern på 2-t oljan i tanken blir (600l bensin, 1.5% blandning, 8år och 2l volym) med 1,1l förbrukning varje år ca 1-2år, så du har helt rätt, jag hade nog inte tänkt igenom den frågan riktigt.

Som sagt, jag tror jag har koll på fettnipplar, vxl-olja etc men inte hur man ska lufta oljeinsprutningen efter filterbytet (om det nu blir av).

/janne
Alltså du menar tvåtaktsoljan i oljebehållaren?
Oljan räcker oftast bara till 2 fulla tankningar, kanske just lite mer.