Byta olja Mach 1 670", vilken och hur?

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Ska serva skotern tänkte jag men är helt novis när det kommer till skotrar.
Byta olja ska man väl göra. Hur många oljor finns det som man ska byta? Kedjehuset byter man väl i gissar jag.

Vilken olja och hur mycket ryms det? 2,5-3 dl? Sitter det plugg under eller måste man köra oljesug.

Kollar man någonting mer? Har bytt variatorrem och stift vid säsongens slut så det behöver jag inte göra nu.

Har även haft ett problem och det är att har man varit ute och kört och ska dra igång den igen så går den just så pass på tomgång men gasar man lite så dör den. Då får man låta den stå där och puttra lite kanske 30 sek innan man sakta kan börja gasa upp den. Kan vara ganska svårstartad ibland också och då kör jag ändå ganska lugnt så inget plågande.

Vad beror detta på?

Många frågor men hoppas det finns någon kunnig som kan svaret :)
 
E

eMe181

Vet inte riktigt men.

Mach 1:rna Och dom tidiga Formula.
Dom hade såpass lutande motorer så att dom flödar bensin hela tiden. Och enl ( ski-doo återförsäljare ) så ska man ändra nålen.. vettefan, men det är vad jag har hört.
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Då skotern stått ganska still sen sist så bytte jag aldrig olja.
Söker därför någon som vet hur man byter oljan i växelhuset?

Har sökt efter en plugg men inte hittat någon. Vilken sorts olja ska man köra med om man byter varje säsong?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Om det inte finns ngn plugg under huset så är det ju bäst att öppna locket och tömma oljan så.
Då ser du ju också hur drev och kedjan mår. Jag brukar köpa BRP's helsyntetiska kedjehusolja.
Inget stort jobb alls.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Det står i handboken om du har ngn sådan, om inte brukar 2,5dl vara lite av en Ski-Doo standard på de äldre modellerna.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
på en gammal mach så är det väl sticka om jag inte minns fel?! så det är bara hälla tills det blir rätt ;) men runt 2.5dl +\-
och ja du öppnar nedre delen av locket och bryter ut och låter olja rinna ut. är vad jag minns en dräneringsplugg i baljan, Annars gör du bara ett dräneringshål i baljan ;)

standard proceduren på 2takt är ju att börja med att göra rent förgasarna när någonting krånglar.
men om inte annat så låter det som att någon skruv eller dylikt är lite fel inställd.
Hur såg stiften ut innan du bytte?