Byta olja i kedjehus

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Tjena, hade tänkt byta olja i kedjehuset på min enduro 600 -03. Vilken typ av olja ska man använda och hur tappar man ur den?
 

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
sitter en insexskruv under kedjehuse som du ser om du lägger dig under skotern och kollar, lossa bara på den.
 

joorå

Välkänd medlem
28 sept 2007
118
0
6
rätansbyn
använd växellådsolja av typ 75w-90. ca 0,3 lit är lagom i enduron. det lättaste sättet att tömma kedjehuset är att suga upp oljan om man har tillgång till pump av nåt slag. annars får man lossa på pluggen i botten. kommer ej ihåg om det finns avtappningsplugg på dessa, annars får du ta lös locket på kedjehuset.
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Jag bytte kedjehusolja på min skoter igår, och då var insexskruven uppnött, så man inte kunde använda den. Då lossade vi på skruvarna på sidan om kedjehuset, och drog försiktigt isär locket från huset, då rinner det långsamt och fint ut. Bara att samla upp i en påse, skruva ihop och hälla i ny!
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
använd växellådsolja av typ 75w-90. ca 0,3 lit är lagom i enduron. det lättaste sättet att tömma kedjehuset är att suga upp oljan om man har tillgång till pump av nåt slag. annars får man lossa på pluggen i botten. kommer ej ihåg om det finns avtappningsplugg på dessa, annars får du ta lös locket på kedjehuset.
Ett säkrare mått på mängden som behövs är att använda stickan som finns där, den borde ha en markering där nivån ska ligga.
 

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Jag bytte kedjehusolja på min skoter igår, och då var insexskruven uppnött, så man inte kunde använda den. Då lossade vi på skruvarna på sidan om kedjehuset, och drog försiktigt isär locket från huset, då rinner det långsamt och fint ut. Bara att samla upp i en påse, skruva ihop och hälla i ny!
Samma här. Helt rund...
Tog loss hela kåpan och kollade läget. Ställde en uppskuren 5-litersdunk under skoterns "dräneringshål" för vatten och dyl, där oljan rann ut.
Ett säkrare mått på mängden som behövs är att använda stickan som finns där, den borde ha en markering där nivån ska ligga.
3,5 dl ska det vara. Står i handboken.
Alltså, till den övre markeringen på stickan.

Edit: Kan även tillägga att jag hade fixat Omega 690 till kedjehuset. Underbar olja, bättre får man leta efter.
 

600xcsp

Aktiv medlem
16 jan 2009
50
0
1
hur många byta-olja-i-kedjehuset-och-vilken-olja-ska-man-ha-trådar finns det på forumet?
Vad du menar är att samtliga skotrar på forumet skall ha samma sorts olja i kedjehuset? funderade nästan på att starta en ny tråd för jag ska göra en sista service innan jag säljer skotern...
 

Wetex

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
Ser inte vitsen att köpa dyr "grand delux olja" för 100:- för 3dl när de igentligen duger lika bra med vanlig motor olja..
Klara den oljan av att smörja en kamkedja i en bil i 3000 mil så varför skulle den inte klara av att smörja moppe kedjan på en skoter?!?!?
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Jag använder en dyrare olja, pga att det inte ska slita så hårt på nylon sträckaren (e lite bökigt å få tag på en ny, var det sist för mig i alla fall) till kedjan, sedan om min kedja å dreven mår bättre så e det ju bara bonus. :)