Byta matta Yamaha Venture 700

DuncanVonM

Medlem
22 dec 2019
5
1
3
39
Västerbotten
Hej! Jag har en trogen Venture 700 triple från -98. Dock har den så vansinnigt låga kammar att den är lite väl lätt att köra fast med när man får lust att sticka ut i skogen. Tänkte således byta matta men verkar ej få ngn klarhet i vilken matta jag ska byta till.

Någon som gjort detta eller har kännedom?

Likväl, är det lönt att byta skidor också? Isåfall till vad?
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Jag har en Vt500Xl själv med ny men "normal" matta.
Bra och hållbar skoter med värdelös framkomlighet i lösare snö. Jag tror det handlar om attackvinkeln på mattan, samt att den är för tung. En trippel är ju ändå tyngre.
Mattans kammar tvivlar jag på att dom gör nytta. Då ska man köra så den öser snö bakåt, och nyttja reaktionskraften från det.
En trippel har nog kanske kraften, men då behöver du nog en annan bakända på skotern. Jag tror den bara blir att gräva ner sig fortare.
Jag har också en 1cyl Aktiv Karibo från 1989. Den har helt makalös framkommlighet istället. Och mattan har kanske 12mm kammar. Den slirar inte direkt utan går uppe på snön. Helt overkligt.

Breda belag på dom onödigt smala framskidorna är nog bästa modden man kan göra på Vt tror jag. Grumnar själv på det.
Resten får man nog leva med, eller byta skoter.

Men kul att höra om någon gjort nån lyckad modd på gamla Vt.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Tror det gör mer skillnad att byta till en mer lössnöanpassad maskin och slänga på dubbeldyna än att byta matta tyvärr.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Självklart så får du en förbättrad lössnögång om du byter till en matta med högre kammar, och 700-trippeln har inga problem med att leverera kraften för att rotera den.

Mattan är väl 345cm (136 tum) och det enklaste är att skaffa en matta av samma längd.
Vilken kamhöjd som du får plats med får du testa med t.ex en bit träregel som du fäster på utsidan mattan och drar sedan runt mattan för hand, med bakänden på skotern upplyft såklart. Kan du få en 45x45 regel att följa med runt utan att ta i tunneln någonstans, jag då får du plats med en 44mm matta. Tar regeln i så får du testa en mindre, tills du vet.

Den matta som du söker ska ha en delning (pitch) på 2,52 tum. Det är drivhjulens delning mellan drivtänderna.

Sedan så är det som Micke2 säger, att montera på bredare och bättre plastskidor kommer att göra en stor skillnad på hur skotern flyter i snön utanför led.

Nu kan en Venture eller Vmax bli en lössnömaskin hur gärna man vill, de är tillverkade för att gå bra på led.
Men det var ju inte det du ville, utan du ville få tips på hur den skulle bli lite bättre i snön än vad den är nu.

Var rädd om trippeln, de blir kommer att bli eftertraktade i framtiden.
 

DuncanVonM

Medlem
22 dec 2019
5
1
3
39
Västerbotten
Tror det gör mer skillnad att byta till en mer lössnöanpassad maskin och slänga på dubbeldyna än att byta matta tyvärr.
Absolut, men då får jag inte höra trippelpipornas änglasång.. har man väl vant sig vid det skrik som inträffar från 6000rpm och uppåt så blir det ett tomrum med en vanlig tvåtaktare..

Sen förväntar jg mig inte att kunna göra i tvåmeter puder uppför ett berg.. jag vill bara se om man kn göra några förbättringar på en redan fulländad maskin.
 

DuncanVonM

Medlem
22 dec 2019
5
1
3
39
Västerbotten
Självklart så får du en förbättrad lössnögång om du byter till en matta med högre kammar, och 700-trippeln har inga problem med att leverera kraften för att rotera den.

Mattan är väl 345cm (136 tum) och det enklaste är att skaffa en matta av samma längd.
Vilken kamhöjd som du får plats med får du testa med t.ex en bit träregel som du fäster på utsidan mattan och drar sedan runt mattan för hand, med bakänden på skotern upplyft såklart. Kan du få en 45x45 regel att följa med runt utan att ta i tunneln någonstans, jag då får du plats med en 44mm matta. Tar regeln i så får du testa en mindre, tills du vet.

Den matta som du söker ska ha en delning (pitch) på 2,52 tum. Det är drivhjulens delning mellan drivtänderna.

Sedan så är det som Micke2 säger, att montera på bredare och bättre plastskidor kommer att göra en stor skillnad på hur skotern flyter i snön utanför led.

Nu kan en Venture eller Vmax bli en lössnömaskin hur gärna man vill, de är tillverkade för att gå bra på led.
Men det var ju inte det du ville, utan du ville få tips på hur den skulle bli lite bättre i snön än vad den är nu.

Var rädd om trippeln, de blir kommer att bli eftertraktade i framtiden.
Tack för det utförliga inlägget.. jag ska börja med bredare skidor och se hur det blir. Återkommer med recension
 
Reactions: mas

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Du får mäta längden på dina skidor och sedan kolla vilka plastbelag som kan passa på dina skidor.
Vet inte vilken bredd en Venture har på skidorna. Men om de är ca 14-15cm breda, så leta på ett belag som är 19-20cm breda. Då får du ganska många extra kvadratcentimeter som håller upp framvagnen.

Du får räkna med att använda en varmluftspistol och justera formen lite i framänden av plastbelagen, så att de passar utanpå dina skidor.

Här har du en länk till Rinabs skidbelag: https://www.rinab.nu/sokresultat/?search=plastbelag
 

DuncanVonM

Medlem
22 dec 2019
5
1
3
39
Västerbotten
Du får mäta längden på dina skidor och sedan kolla vilka plastbelag som kan passa på dina skidor.
Vet inte vilken bredd en Venture har på skidorna. Men om de är ca 14-15cm breda, så leta på ett belag som är 19-20cm breda. Då får du ganska många extra kvadratcentimeter som håller upp framvagnen.

Du får räkna med att använda en varmluftspistol och justera formen lite i framänden av plastbelagen, så att de passar utanpå dina skidor.

Här har du en länk till Rinabs skidbelag: https://www.rinab.nu/sokresultat/?search=plastbelag
Tack!

Ska mäta och beställa. Hur är det förresten med styrstålet om man använder plastbeslag? Finns det ”hål” i plasten för det?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
De flesta plastbelag kommer utan förborrade hål för styrstålen.
Så det är lite spännande första gången man ska borra hål för dessa. Men om du plockar bort styrstålet på skidan och sedan pressar ned skidan i belaget så att det ser bra och riktigt ut, så brukar man kunna komma åt att göra åtminstone några markeringar uppifrån.
Sedan så får man ta tumstocken och finjustera var hålen ska borras efter c-c måtten på styrstålet. Gör hålen 2mm större än diametern på styrstålens skruvar, sedan så gör du hålen avlånga i längsled. Detta för att skruvarna behöver avlånga hål, eftersom att det underlättar när man ska vinkla in styrstålen i belaget och skidan.
Har du ett styrstål med väldigt lutande spets som ska trädas in där skidan böjer uppåt, så måste det hålet göras läskigt avlångt. Eller man tycker det första gången i alla fall...
När du sedan klämmer dit det färdigborrade plastbelaget på skidan och sedan meckar dit styrstålet så brukar man få vara glad om man får upp EN skruv som man kan få dit muttern på, sedan nästa och nästa. Dra åt muttrarna i omgångar så att plastbelaget kryper på skidan sakta men säkert. Värm med varmluftpistol där plastbelaget ser ut att passa dåligt, oftast i spetsen men ibland även i hörnen längst bak.
Kom ihåg att säkra plastbelaget mot skidan längst fram med en genomgående skruv och mutter, M5 eller M6 räcker. Många nöjer sig med att borra hål i belagskanterna och dra ett buntband som låsning, men jag tycker att det blir lite klent. Men det kan du nog se på bilder om du söker lite.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sent, men:

Jag gjorde denna operation för tio år sedan ungefär. Köpte en 365x32mm Ripsaw matta från en Nytro XTX ("alla" bytte direkt till 44mm då så det fanns gott om nya mattor till salu) och den blev perfekt tillsammans med en sats med förlängningsplåtar. Passade förstås på att byta drivaxellagren, slides, boggihjulslager etc samtidigt.
Monterade sedan de bredaste lappbelagen jag kunde hitta.

Det blev en helt annan skoter. Lite "simmigare" på led förstås pga belagen, men enorm skillnad i lösare snö. Stod kvar på skidorna fast baken sjönk om det var riktigt löst, tidigare dök den över skidorna. Greppet i mattan blev magiskt, särskilt på hårdare underlag men jag körde en del med den i Riksgränsen och den gjorde inte bort sig på ospårat underlag heller även om det aldrig blir någon lössnömaskin. Men en betydligt bättre allroundmaskin till låg kostnad.