Byta matta Xc 800 sp -01

icaniklas

Ny medlem
14 nov 2006
2
0
1
norr
Tjena

Jag ska ge mig på att byta matta på min Polaris Xc 800 sp -01... Jag har aldrig bytt en skotermatta tidigare och nu undrar jag om det är något särskilt jag ska tänka på...? Jag har kikat runt på forumet och skaffat mig en liten aning om hur det ska gå till... Jag har köpt matta +lager m.m.

Tacksam för snabba svar

/Niklas
 
R

Robin

finns väl inget du ska tänka på igentligen. bara att byta så ska du se att det bår bra :D bara att tänka logiskt om du tjärvar sig...

Ett tips kan ju vara att montera främre boggi fästena först i tunneln sen bakre när du är klar, eftersom det kan vara så att du måste pressa ihop boggin för att den ska passa i hålen igen eftersom dämparna inte är ihop pressade.
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
En viktig detalj är att ALLTID skruva fast nedre drevet före det du skruvar fast och låser variatorsidans lager. Detta är mycket viktigt eftersom att det annars blir belastningar på det lagret.

Ett tips: När du monterar boggien fäster du den först i främre infästningen och sedan i bakre som ovanstående skrivit. Men "lägg av" bakfjädrarna (på långa sidan) så behöver du inte pressa o bända in boggien utan det går kalaslätt.
 

Frasse93

Ny medlem
21 nov 2010
4
0
1
ljusterö
Hej , sorry om ja stör i ämnet men jag har en polaris 700xc deluxe-00 som ja vill byta matta på ja undrar vad för matta ja bör ha och hur man gör vid själva bytet är mattan delad eller måste man montera ner hela skotern ? :p