Byta lager på drivaxeln?

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Hittade lite lösa ringar längs med drivaxeln idag, såg ut som en packning som gått på högra sidan, mot bromsskivan alltså. Såg heller inte ut som att drivaxeln låg centrerad, så jag gissar att det sitter ett lager där inne som havererat. Min fråga är då om detta är ett stort jobb att byta, om någon vet av egen erfarenhet?
Att få lös bromsoket och skivan såg inte ut att va så svårt, men jag kan ju ha fel. Hjälp mottages tacksamt.
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Borde inte vara ett stort arbete, bytte på min gamla m7a borde vara nåt liknade på din. På min satta bromsskivan nåt enormt, men då hade ägaren innan satt loctite precis överallt på skotern. Värme och lämplig avdragare, sen pressa ur lagret och i med nya. Lagret var dock inte så billigt, men Sesemic här i Piteå hade ett lämpligt för en 3xx kr när jag bytte.
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Lagren heter SKF 6909-2RS, arctic orginal kostade nånstans runt 600kr st betalade 680kr för båda vill jag minnas. Verkar vara exakt samma konstruktion fram till 2011 så det ska inte vara sånt stort jobb.
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Jo, satt precis och kollade på sprängskissen så misstänker precis som du säger att det är dom två lagren som gett upp. Så man kan alltså ta loss hela oket och bara arbeta med det? Har inget varmgarage direkt att skruva i så det skulle underlätta.
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Oket är ju 2 delat, lossar yttersta delen och drar av skivan sen sitter lagren i inre delen av oket. Skruva lös det och ta in i värmen och byt lagren sen är det bara montera tillbaka. Bromsslangen sitter i yttre delen av oket om jag inte missminner mig så den lämnar man ute vid skotern och behöver inte ens lufta bromsarna efteråt. Men det är nåt år sen jag skruvade i M7an, så jag kan minnas galet men var då inga större bekymmer.
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Var in på Sesemic idag, och kollade om dom hade lagren inne och 6909-2RS visade sig vara ett lager med 45 mm innerdiameter och 68 mm yttre. Har inte mätt upp drivaxeln nu, men brukar inte drivaxlar vara runt 1-1.25 tum?
Ber om ursäkt för min ignorans, har inte jättemycket erfarenhet av att skruva.
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
45mm inre och 68 yttre, 12mm brett ska det vara. Riktigt grov en rackare till drivaxel på Arctic, blir ju lätt så när det är mycket effekt i grejerna :) 61909 var lagret jag satt i, samma dimensioner annat namn bara.