byta lager i hela motorn och ställa slidskiva på rotax 670

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Tänkte kanske skaffa en skoter med ett vevlager som är slut, men va kan det kosta att byta lager i hela motorn på en rotax 670?

och hur svårt är det att ställa in slidskivan?
hört att de ska va ett jävla pyssel mä dä.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det är inte svårt att ställa in slidskivan. Rista in ett märke på axeln och motsvarande märke på slidskivan. Då blir det omöjligt att misslyckas.
Om den redan är isärskruvad går du till ÅF och ber om en kopia på monteringsbeskrivningen. Om dom inte har det, så finns instruktioner i Tävlingshandboken om du har tillgång till nån sån.

Angående pris på lagerbyte, så föreslår jag att du ringer till tex Motormecano i Skellefteå och begär pris. Då slipper du få alla möjliga olika gissningar här...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Det bästa är om du har instruktionerna från tävlingshandboken kan i värsta fall vara någon klåpare som pillat på skivan tidigare så man får inte lita på att den står rätt nu.
Att byta vevstakslager på en 670 är tyvärr svindyrtdyrt, då bara original stake finns att tillgå vad jag vet. Är det bara ett vevlager så konstar det inte allt för mycket om det inte är något av dom i mitten (men det lär väll vara dags att byta dom ändå om ett lager redan är slut...)
Så du får räkna men en rejäl slant för att fixa detta. Dock vet du sedan att alla lager är fina och en vev som är rak, så det kan vara värt bara det :)

Behöver du tävlingshandboken så kan jag nog leta reda på dom sidor detta gäller och skicka.
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
har inte nån tävlingshandbok.

om ja byter lager så blir de såklart i hela motorn.

kan man txe gå in med lagren på momentum å säja att man vill ha likadana?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Om du har svintur har dom likadana lager i dim ivf . Kom bara ihåg att dom måste var c3 i glappet går även med c4 glapp
Största prooblemet brukar var avsaknaden av styrpinnshål i skf lager med det löser man genom att limma dom istället.

Till thundercatt 1000 finns inga skf lager som passar rakt av och org kostar 12000kr!! Så vi sätter in skf lager som både är 1mm smalare och har 5mm större innerdim . Vi sätter in bussningar på vevaxeln för att få dom lagren att passa och limmar fast dom i vevhuset istället för normalt styrpinnar.
Detta har jag gjort på flera motorer bla mach z trippeln som har ganska dyra lager . Bara limma fast dom med locktite axiallåsning så håller det lika bra eller bättre än org.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
känns ju som lagrena skall sitta kvar så det räcker med lim, man kanske klarar ett värre lagerhaveri med pinnar men blir det tillräckligt ras tycker jag mig sett bilder där det snurrat ändå.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Lagrena till rotax 670in är inga special så dom går att köpa billigt är som sagt pinnar i några eller alla av dom.. Men det går ju limma istället.
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Som jag har fattat det så ska en 670 vara ganska lik min 583a?

Den har jag bytt vevlager på, Lagren skulle kosta 1580kr på rinab, men jag hörde efter på butiker som pysslar med lager, Fick tag på likadana som rinab sålde fast för 880kr på just momentum, C3. det är skaplig prisskillnad. Då var det lager med spårringar som man sedan ersatte med oringar.

Ang slidskivan så var det inte så svårt, jag tänker alltid att det måste finnas en markeringen, och mycke riktigt. en liten spets på ovansidan av "slidhuset" som ska vara i kant med slidskivan när högra kolven är i topp, undersök det.