Byta kors i primärvariator cf8 2010

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Behöver råd, fort.

Kan man byta ut korset i primärvariatorn på ovan nämnd skoter, utan att balansera hela variatorn?
Fick nämligen den info att korsen aldrig byttes på dessa skotrar separat utan hela variatorn pga av att det blir obalans.

Bör jag byta ut hela variatorn?
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Jävla rackelvariatorer på dessa maskiner. Åt helvete att dom inte fixar det problemet, när motorn och i princip allt annat är krångelfritt. På min byter dom hela variatorn, men ring en åf och fråga!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
var fick du den infon ? balansen rubbas då den är balanserad ihopmonterad , men hur kinkit är det ? korset har mindre diamter och samma sak händer ju med balansen om man shimsar korset vilket man ofta gör , sen har jag läst att man ska balansera dom iallfall då det är slarvigt med stora toleranser från fabrik ..
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
De är ju alltid bäst balansera grejerna själv så man vet att de är gjort, men då man shimsar så flyttar man ju inte punkterna i yttre skivan, korset och fjäder plattan från varandra så den är väl fortfarande i samma balans??

Tycker många nya ac känns ha dålig balans så att byta kors måste ju räknas som mer eller mindre försumbart
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Instämmer med dig odysse.
Jag vill inte nämna några namn etc. men kan åtminstone säga att det var en åf för AC som sa detta till mig. Hur erfaren personen ifråga är vet jag inte, han var mekaniker och lät väldigt övertygande. Han avrådde mig från att köra med eftermonterat kors i variatorn och tyckte att jag skulle köpa en ny variator (rekommenderade import pga pris). Han sa också att jag kunde balansera variatorn tillsammans med det eftermonterade korset.
Men som sagt, inte köra med obalanserad variator. Därav min fråga;

Behöver jag balansera trots att folk sätter balansen ur spel när de schimsar korset då den obalansen säkert är lika dålig som att byta ut korset?

Självklart borde jag balansera men har inte möjlighet till det nu, då jag sticker till fjällen på söndag, därför önskar jag råd fort.


Som tidigare nämnt, korset schimsas och då flyttas "armarna" på korset x-antal grader på axeln, vilket i sin tur rubbar balansen. Men schimsningen görs ju på många maskiner. Så väldigt många har väl inte fått större följdfel utav av det, i form av obalans?

Ursäktar om frågor och påståenden upprepas.
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Nu råkade jag stå och prata med en mek just när någon ringde om kors från bengans och balansering.
Så jag gissar att det var du :)

Angående meken så är han väldigt duktig och kunnig.
Jag har själv haft mycket att göra med dom vid köp av skotrar, service och reparationer, och har aldrig varit missnöjd.
Jag litar blint på vad han säger :)

Lycka till :)