Instämmer med dig odysse.
Jag vill inte nämna några namn etc. men kan åtminstone säga att det var en åf för AC som sa detta till mig. Hur erfaren personen ifråga är vet jag inte, han var mekaniker och lät väldigt övertygande. Han avrådde mig från att köra med eftermonterat kors i variatorn och tyckte att jag skulle köpa en ny variator (rekommenderade import pga pris). Han sa också att jag kunde balansera variatorn tillsammans med det eftermonterade korset.
Men som sagt, inte köra med obalanserad variator. Därav min fråga;
Behöver jag balansera trots att folk sätter balansen ur spel när de schimsar korset då den obalansen säkert är lika dålig som att byta ut korset?
Självklart borde jag balansera men har inte möjlighet till det nu, då jag sticker till fjällen på söndag, därför önskar jag råd fort.
Som tidigare nämnt, korset schimsas och då flyttas "armarna" på korset x-antal grader på axeln, vilket i sin tur rubbar balansen. Men schimsningen görs ju på många maskiner. Så väldigt många har väl inte fått större följdfel utav av det, i form av obalans?
Ursäktar om frågor och påståenden upprepas.