Byta kolvar med motorn i ?

TonyA

Medlem
20 nov 2018
6
0
1
50
Vännäs
Tänkte byta kolvar i en rmk assault 800 -11. Behöver man ta ur motorn eller går det relativt bra med den kvar i skotern.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Tänkte montera fixkit då det ska vara bättre antar jag 😀
Ja de kan hjälpa mot sprickor då kolvarna är längre. Jag har två pro rmk 800, en med fixkit och en utan, den med fixkitt går helt klart bättre och finare. Firmor i usa som säljer fixkit påstår allt mellan 3-6hk men 5-6hk är de inte men 3hk skulle inte förvåna mig " någonstans i registret" De kan innebära att de ger 3hk mer runt 5000-7000v så den drar inte tyngre vikter på max varvtal men blir lite rappare från botten/mellanreg.
 
Reactions: TonyA

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Tänkte montera fixkit då det ska vara bättre antar jag 😀
Då gäller det att hålla ett extra öga på vart kolvringsstopparna hamnar. Har mätt och bytt på rätt många maskiner. Då 95% av fixkitens kolvar består av ett par arcticcat kolvar så sitter inte ringstoppen exakt på samma ställe som på polaris kolvar. Sen eftersom många kolvar görs i kina/taiwan med ringstoppar dit borrade med en skruvdragare på fri hand så kan det skilja något från kolv till kolv.
Sen polaris cylindras som görs av öldrickande österikare så hamnar deras portar på lite olika ställen från gång till gång.
Om man slarvar med detta så kommer maskinen att hålla ca 50mil sen är det cylinderbyte som gäller, överhänget på kolvringen går av och sedan åker kolvringen in i porten och det blir skrot.
Har man en cylinder som har väldigt smal brygga i cylindern där kolvringstoppet ska vara så är det bäst att köra med orginalkolvar eller wiseco fixkit (då wiseco har annan utforming på kolvringarna och perfekt placerade stopp.)
Man kan kolla redan innan man river var orginalkolvarnas kolvringsöppning har gjort ett litet sträck i cylindern, den ska i bästa fall vara precis i mitten och bryggorna ska vara lika breda.. Är den det så går det bra att montera fixkit.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Det är wisecos fixkit jag ska sätta in så det låter bra 👍
De va ju bra att de va wiseco hoppas du har cylindrar med lika bred cylinderyta på båda sidor boostport. Som Asker skrev tror man att cylindertillverkarna varit full. Ex på ena pro rmk årg 13 så är bak boostport eller om de är överströmsportarna som är offset i sidled så kolvringsstoppen sitter farligt nära en port men bara på en av cylindrarna. På min år 15 pro rmk sitter de perfekt centrerade. Om de skulle va så illa att någon ringstopp sitter för nära en port så går de borra in egna stoppar. Jag borra ett djupt hål i kolven med 0,10mm mindre hål än de stål man slår in då sitter de som berg.Jag brukar ta baksidan av en borr och slipar även hullingar på delen som slås in.