Byta kolvar -15 Ctec-2

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
kan jag byta båda kolvar (och en cylinder) med motorn kvar i skotern?
...eller måste motorn lyftas ut för att man ska komma åt "allt"?
det är framför allt fuel railen och cylinder fots muttrarna jag klurar över
-och om det är nått mer där på "baksidan" som jag inte vet om?
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
svarar mej själv!
det är inget mer "där bakom" (mellan motor och chassi) på de här skotrarna.
och det går komma åt, så man kan byta "på plats".
men man ska kolla hur det ser ut när man väl rivit. sen tänka och fundera tänka minst 2ggr innan man "bara" byter kolv, för om den gått sönder kan det ha gått kolvfragment i vevaxel lagren.
ta en topps eller liknande och svabba i botten på vevhuset.
är det kolvrester och/eller "grå slipsmet" från kolv/cylinder är det troligen en bra ide att dela motorn och kolla lagren...
är det "rent" ja då har man i alla fall en chans att lyckas.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Du behöver inte klyva motorn om de kommit ner kolvrester. De är bara att vräka på lacknafta eller diesel ner i vevhuset och dra runt papperstussar som du trular fast mellan vevaxelskinkorna och dra runt ett varv byt ut papper blås som ett tok med tryckluft i med mängder diesel och dra runt papper upprepa detta minst 10ggr tills papperet är kliniskt rent från skit efter ett varv. På tvåtaktare som har borrade smörjkanaler ner till ramlagren från själva vevhuset längre upp så vräker man i vätska och blåser i de hålen så skiten blåser ut genom ramlagren ut i botten på vevbhuset.
 
Reactions: snowmad

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
jo. jag har provat det där på lite olika andra maskiner tidigare, oftast har det gått bra men ibland åt pipsvängen. 🆒
det har helt klart betydelse att den som kör slutar köra och inte "haltar hem" en massa mil med en kolv trasig.
BRA tips med diesel/lacknafta, jag har brukat använda bromsrengöring (köper på 4L dunk) diesel (eller lacknafta) blir MYCKET billigare och är dessutom lite "fett" och inte tort!!
 

Zipota

Aktiv medlem
26 mar 2016
70
1
8
34
Sweden
Du behöver inte klyva motorn om de kommit ner kolvrester. De är bara att vräka på lacknafta eller diesel ner i vevhuset och dra runt papperstussar som du trular fast mellan vevaxelskinkorna och dra runt ett varv byt ut papper blås som ett tok med tryckluft i med mängder diesel och dra runt papper upprepa detta minst 10ggr tills papperet är kliniskt rent från skit efter ett varv. På tvåtaktare som har borrade smörjkanaler ner till ramlagren från själva vevhuset längre upp så vräker man i vätska och blåser i de hålen så skiten blåser ut genom ramlagren ut i botten på vevbhuset.
Att truva ner disksvampar är perfekt. allt flis sitter fast i skumgummit :)
 
Reactions: snowmad

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Zipota skrev:
"Att truva ner disksvampar är perfekt. allt flis sitter fast i skumgummit :) "
klurigt!!