Byta kolv på MXZ 500 -01, Nållagerproblem.

Knerten

Medlem
7 jun 2013
30
0
1
Tjena.
Är mitt i och byta kolvar och sotningssats i MXZan. Tills jag kom fram till då jag tog lös kolven gick allt jävligt bra.

Sen märkte jag när jag drog ur kolvbulten att det började ramla ur nålar från lagret ner i blocket. Va i helvete e de för skit?

Jag ringde till rinab och han skickade med nållager som skulle passa, till en 494a då. Men självklart inte, den var 2mm för bred och 2mm för tjock som jag fick.

Det jag undrar är om någon haft en MXZ 500 00-03? och bytt till ett vanligt nållager eller hur ni gjorde samt var det finns att köpa sånt lager som passar?

Jag antar för att kunna sätta dit ett lager som satt i min motor nu så gett man väl rulla kolvbulten i fett och sen sätta dit nålarna?

Finns det nån rotaxgud här? :eyebrows:

Bild på fasta nållagret och "nållagerdelarna" som satt i;



Om inte bilden kommer upp så finns länk här.
http://forumbilder.se/CESUM/20130713-174841
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Osäker men tror din motor heter 493 eller så, 494 är äldre. Köp nållager med korg istället och se till att du fått upp alla nålar innan du sätter ihop :)
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
28st lösa nållager i vardera kolv.
Nya originallager är kapslade och är som "normalt".
493 heter motorn och är en Serie-III.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ska finnas, eller fanns från fabrik, en dekal på PTO-sidan på toppen där det står en varning om att motorn har korglösa kolvbultslager.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
 

Knerten

Medlem
7 jun 2013
30
0
1
28st lösa nållager i vardera kolv.
Nya originallager är kapslade och är som "normalt".
493 heter motorn och är en Serie-III.
Ska finnas, eller fanns från fabrik, en dekal på PTO-sidan på toppen där det står en varning om att motorn har korglösa kolvbultslager.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2

GoPro: Okej det låter ju bra att nya är fasta iaf, det borde ju finnas hos våran Ski-doo återförsäljar här i stan, måste ju va ett helvete å få ihop ett sån nållager och få det på plats riktigt?

Tittade på bilden min nu att jag har lyckats fått ihop 30st nålar iaf. LÅter som ett jämnt o bra nummer så jag få hoppas att det inte är fler då!

Slätabjörnen: Okej ja det kanske det gör, inte det första man tänk på direkt att det är lösa nålar! Tänkte att det var ett fast nållager som vanligt bara!
 

Knerten

Medlem
7 jun 2013
30
0
1
Någon som vet om det ska vara 30 eller mer nålar i ett korglöst nållager till 493an? Som sagt så har jag fått ihop 30st, har inte skotern eller delarna i närheten så kan inte lägga dom runt kolvbulten just nu heller!
 

Knerten

Medlem
7 jun 2013
30
0
1
Ja för framtida referenser till nån stackars person! Det är 31st nålar i nållagret till en rotax 493 iaf! Så det saknas väl en nål ändå för mig.