Byta insugsgummi 700cfi

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Har hittat en spricka i insugsgummit på min dragon 700cfi -07 efter felsökning pga att tomgången ökat runt 400-500rpm. Så nu undrar jag om det är något som man kan byta själv? Tog bort luftburken igår och jag fick intrycket av att man måste plocka bort iaf de två övre spridarna samt "insugspjällen" för att få bort insugsgummit.
Är det någon risk med att att ta bort spridarna?
Måste man ha något specialverktyg eller liknande för att kunna göra denna operation?

/Anders
 

hydromatics

Medlem
9 mar 2011
20
0
1
Tja
Jag har precis gjort denna operation och det var inga bekymmer alls. Du måste göra så som du skriver själv, bort med spridarna och spjällhuset. Sen måste du även ta bort kylslangen som går genom spjällhuset för att underlätta arbetet. Spridarna sitter med 2 st skruv, tappa inte bort packningarna bara =)
Jag har startat min och den spinner som en katt...Hör av dig om du får problem!
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Behövde du ta bort de undre spridarna också?
Kommer man åt att se nått där under isf, upplevde det som att det var trångt och svårt att komma åt där under.
Läste nått på HCS-forum att det var lätt att förstöra oringarna på spridarna så det lär jag lyckas med...
 

hydromatics

Medlem
9 mar 2011
20
0
1
Behöver inte ta bort de undre! Inte på 600, ser säkert lika ut på din 700... Se till att oringarna följer med när du drar ut spridarna annars blir de kvar och när du sätter tillbaka spridarna så kan de hamna på sniskan. Och skulle du sabba o-ringarna så är det inte många kronor att köpa nya =). Friskt kopplat -
hälften brunnet; elektriker-ordspråk.
Trångt och jävligt är det.

Lycka till!!!