Byta fjäder i primären.

frostis440

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
Ånge
Sabercat 700efi 2005.

Jag är helt nollad vad det gäller variatorer, men har precis bytt fjäder och helix i sekundären.

Men för att få bort primären vad behöver jag göra ??
Måste hela sidan/buken bort för att få ut variatorn ?
:hmmmm:

Alla tipps är intressant !
 

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Hejsan!

Nu vet jag inte hur det ser ut på din skoter, dock så kan jag tala om hur vi gjorde på min ZR440 -94.
För att få bort primärvariatorn behöver du en avdragare, ta bulten som går in i veven och skruva därefter in avdragaren. Har du tur så släpper variatorn utan större våldsinsats.
Jag hade ett litet runt lock på sidoplasten som enkelt tog bort, därifrån kommer man åt variatorbulten.

När väl variatorn har släppt från veven var det bara att skruva ut avdragaren och lyfta upp den.

OBS! Var väldigt försiktig om du skall öppna variatorn, tillse att variatorn är fixerad så det inte finns någon risk att locket flyger upp. En gängstav med en rejäl bricka på ovansidan genom variatorn och ner under arbetsbänken där du kan skruva fast den är att rekomendera!

Då kan du lungt och försiktigt skruva bort alla 6 eller 9 bultar och därefter sakteliga släppa på bulten under bänken tills fjädern är helt utan belastning.

Är det något du inte förstår av min förklarning är det bara att hojta till! :)
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Japp Sabercat har det där locket i bukplasten. Avdragare kan du be att få låna hos Arctichandlaren, alt hyra.
Sitter den hårt så är mutterdragare mer skonsamt för avdragaren än att vålddra för hand. Eftersom mutterdragaren slår stegvis så blir påfrestningen mindre.
(Ja, jag vet att det finns de som säger att man inte ska ha mutterdragare men det står då iallafall i Arctics egna instruktioner, så det är nog knappast nån fara).

Locket går att släppa på utan gängstav bara du är beredd på att den är där. Men vill du vara helt säker så är gängstången en bra idé.
Det går även att montera primärfjädern med variatorn på plats på axeln om man är lite armstark, det gjordes här i förrgår :)
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Kan vara bra att vara två. En som trycker dit locket och en som sätter fast det.
Det där fixar du bara du ger det lite tålamod!
 

frostis440

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
Ånge
Det var inte så bökigt som jag hade trott, trodde att det var mer spänning på fjädern.
Men med en hylsa modell större och förlängare/tskaft så pressade jag in locket medans man skruvade.

Mången tack, nu är det bara fästet som fattas, märkte inte så stor skillnad på provturen jag tog, men med fäste så sprätter det nog iväg bättre..
 

frostis440

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
Ånge
Men har även högre toppvarv nu, tidigare låg max på 8000 nu var det över 8100 iafall.

Bäst är väll mellan 7800-8000 ?
Kör med sekundär fjädern i samma läge som orginal alltså mitten.