Byta eller ej? Freeride 146", 137" eller annat?

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Hej vänner,

Har ett angenämt problem. Hjärnan säger såklart BYT INTE NU IGEN. Men hjärtat är inte helt överens.

Köpte en Boondocker -11 förra året och var i ärlighetens namn lite besviken över lössnöegenskaperna (tilläggas bör kanske att han jag kör mest med då körde Assault RMK -11). Bytte mig en RE 800 -11 i våras och hann endast med en fjällsväng i Maj med 15-20 mil - och det var såklart HUR KUL som helst, i det föret. Likaväl de 20 mil jag hunnit med nu på "försäsongen", men snöbristen har ju varit klart märkbar...

Fick en snilleblixt att åka o byta/köpa mig en Freeride 146" eller en Assault SWB -12. Båda två är ju i princip slut överallt, men man kan hitta lite exemplar runtom i landet vad det verkar.

Frågan är om man bör? Kör ju lössnö när det finns och är som alla andra inget stort fan av att skotta snö och bära... jag vill köra. Men nere vid kusten där faktiskt de flesta milen avverkas är ju läget ett annat och det blir mest led och ffa inga megabranta backar...

Har insett att oavsett maskin så kommer det vara dagar jag önskar jag hade en kortare, eller längre...

Sist men inte minst - det GÖR JU INGET om skotern på vårföret skickar skidorna i vädret. Skidres och rullåkandet är egentligen den stora rädslan, att den ska gå helt förlorad :)

Så vad säger ni?
*Behålla RE 800 e-tec
*Freeride 146"

Eller rentav en 137":a, men den har ju mindre matta också, känns som nån medelväg??

Eller försöka skaka fram en SWB Assault?

Ingen XF800, dels är dom väl totalslut i hela landet, sen vill jag invänta en säsong innan jag ger mig in på den helnya modellen...
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Hehe, ja har hygglig koll på vars jag hittar maskinerna. tänkte att jag här kunde finna det rätta stödet för att sätta mig i bilen på tidig måndagmorgon :)

Hunnit köra din 146":a? Jämfört med BCX:en du hade? Kalasnöjd med båda?
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Kan inte säga speciellt mycket om 146"an. Kört 1,4 mil på den. Surt med barmark när man bytt till lössnömskin. BCX var en grym skoter som var bra på allt. Förbrukade 2 remmar på 340 mil. Grym i lössnön och snabb på leden. Gillar friåkning mer än led, så det blev ett byte iallafall
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Tack för svar :)

Övervägde ändå en BCX förra året, men av någon anledning blev det en Boondocker.

Om man nu MOT FÖRMODAN skulle vara så barnslig att skidresandet har någon betydelse, någon som har någon uppfattning huruvida 146"an i rätt före kommer tillåta lite dans på rulle, eller någon annan maskin i klassen för den delen. Inser ju såklart att knappast någon skoter är lika resvillig som min Rave800 eller X-rs 800... såklart. but still.