Byta center dämpare rmk -13

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Lämnade in assaulten på garantirep, byta variatorfjäder, frågade vad dom skulle ha för att byta främre boggidämparen när dom ändå hade maskinen i verkstan, 3 timmar till en kostnad av 2250:- blev svaret, är det verkligen så svårt att byta?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Mekanikern kanske sitter och tittar på maskinen i 2timmar och 40min när snö och is tinar av? Och sen skruvar dit dämparen på 20minuter.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Dom snackade om att boggin måste bort från maskinen å sen skulle boggin skruvas isär pga att nedre dämparfästet sitter fast i en axel som går mellan bägge skenorna, tyckte det lät konstigt, sa att "jag betalar fan inte över 2000:- för dämparbyte, då byter jag dämparen själv". 20 minuters arbete, det blir ju 6750:- i timmen å ändå är ju maskinen redan inne i verkstan på garantirep.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
dämparen sitter på en axel som går mellan skenorna, men lossa ena sidan fram på axeln där ballataremmarna sitter så kan du bryta isär skenorna och få ut axeln.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Hade ett helvete att få isär min då jag skulle skicka skenorna på lack.
Ena bulten vägrade släppa från axeln så fick dela hela boggien och sen hålla fast själva axeln för att få lös den.

Nu måste jag ev renovera främre dämparen då ja tycker den börjar kännas slapp.
Nån som har något tips och trix för att då ut den.
Allt kanske löser sig med en mutterpurra..?
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
lossa ena sidan, sen drar du fast bulten igen och knäcker loss andra sidan. sen upprepar du procesen tills bultarna inte sitter fast.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Bytte dämparen idag, ca 30 minuter tog det, av det så spenderades ca 10 minuter på att leta verktyg.
Behövde ej sära på boggiskenorna, axeln i nedre fästet har feta brickor på bägge sidorna, när man tar bort skruvarna så trillar brickorna ner och stötdämparen med axel är bara att lyfta bort.
Snacka om att åf saltar priset på arbete, ta betalt 3 timmar för ett arbete som tar max 15 minuter för en erfaren mekaniker.