Byta bromsklossar

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Men risk för att bli idiotförklarad så ställer jag denna fråga ;) (får väl bjuda på det isåfall).

Men hur ska man göra för att byta bromsklossarna på en Indy -93? Måste transmissionshuset bort eller? Verkar väldigt trångt att få in den yttre bromsklossen.
 

sgozer

Medlem
30 jan 2007
18
0
1
Nu var det ett tag sen du skapade inlägget, men jag håller precis på med samma sak (en xlt 92-93) och jag undrar detsamma. Är det verkligen så korkat att man måste bort med huset. I servicehandboken så verkar det vara arbetssättet, men där står det även att man ska montera bort drivaxeln från sekundären, kan det verkligen behövas? Eller riskerar man att ha sönder tätningsringar och kullager om man tar huset utan att knacka bort axeln först?

Helt vansinnigt korkad montering på bromsen i sådana fall om man måste göra ett så stort jobb för att byta en slitagedel...
 

polaris 400

Aktiv medlem
25 dec 2006
94
0
6
Lövånger
det brukar gå att byta klossar om man delar på bromsoket och tar bort fästbygeln. det är lite trångt men jag har lyckats byta klossar på det sättet.
var på en indy 650 -91.
 

sgozer

Medlem
30 jan 2007
18
0
1
Ok! Tack.

Nu ska jag iaf testa att ta bort huset, min skoter verkar ha någon specialbroms också, den är vätskekyld, men den borde inte vara det enligt årsmodellen. Så jag gissar att det skulle bli extra trångt på min.
 

sgozer

Medlem
30 jan 2007
18
0
1
Oho, hur ser vätskekylningen ut, som en genomgående modul i bromsoket, sida vid sida med klossarna?

Nu har jag iaf fått bort kedjehuset och de som monterat klossarna tidigare hade missat ena fästet på klossen, så den hade legat snett :/

Jaja, nu ska allt ihop igen bara :)