Byt-råd. Crossover 800

Benzz

Aktiv medlem
9 okt 2009
56
0
1
Kramfors
Hej Hej.
Min nuvarande maskin: Lynx X-trim 800R 2010, 51mm , dynamo joe v-kitt, nerdrevad 2kugg etcetc ca 180mil i skrivande stund.

Jag är i tankar om att byta maskin. Jag är super nöjd med den jag har nu men är för rädd för vevaxel problemen som är med dessa motorer. Vad har hört så brukar detta kunna komma vid 300-500mil.
Jag har inte tummen mitt i handen, men har inte den kunskapen m.m för att ta upp motorn och fetta in vevaxeln och liknande jobb.

Så då är jag i bytes tankar till en maskin som inte krånglar, inga allvarliga sjukdomar, och skall vara liknande den jag kör nu och med bra körställning/sittställning. Crossover och klara av långa turer i djup lössnö. 144-146" OBS helst samma prisklass.

Maskiner jag funderat på är Polaris assault 800 2009-2010 eller M8 2008-2010.

Kan en bra kittad och mycket nerdrevad 600 klara biffen?
Vad tycker ni?

Bifogar en bild på min nuvarande pärla.
lynxn.jpg
 
Last edited:

comsys

Välkänd medlem
29 jan 2006
293
0
16
Norrbotten
assault 09-10 verkar ha haft bekymmer med motorer.En sådan rekommenderas inte. Varför inte titta på en switchback assault -11 å uppåt. M8 är en renodlat lösnöare.
 

Benzz

Aktiv medlem
9 okt 2009
56
0
1
Kramfors
X-ride? Många tycker den är grym.
Yamaha är inte min grej, den känns klumpig men det är bara min magkänsla. 4-takt är inte helt fel men kommer vänta några år tills jag provat på det. Vart så grymt besiken på polarens Phazer.

assault 09-10 verkar ha haft bekymmer med motorer.En sådan rekommenderas inte. Varför inte titta på en switchback assault -11 å uppåt. M8 är en renodlat lösnöare.
Okej, synd , många verkar tycka om assaulten,,,när den går.
Har verkligen tittat och dreglat över switchbacken -11 men då ligger dom i högre prisklass än min.. Om man nu ska lägga pengar mellan så är även nya Arcticen XF 800an het. Hört mycket bra om motorerna där med. Men kommer att ha svårt att få frugan att lätta liiite mer pengar på skoter då jag köpte x-trimen för 115k för ca 1 år sedan..


crossfire -09 motorn är en pärla!
Crossfiren va för kort 345 / 136" är för kort tyvärr..
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Skulle ha satt mina slantar på Arctic Cat Crossfire eller M8:an, driftsäkra maskiner som dessutom går stenhårt.
 

Benzz

Aktiv medlem
9 okt 2009
56
0
1
Kramfors
Skulle ha satt mina slantar på Arctic Cat Crossfire eller M8:an, driftsäkra maskiner som dessutom går stenhårt.

141" faktiskt....

Tror nog att en Crossfire med 51mm å lite variator justeringar slår X-trimen du har nu i djupsnön faktiskt....
Ja, det har du rätt i. Kollat runt nu och ser att 2010 kom Crossfire 8 Snopro LE som var 141" och 21hk mer. Svart som döden, den känns väldigt het just nu. Någon som vet något om dessa maskiner? Sjukdomar etc etc.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Hej
Crossfire blev 141" redan -09 då det blev en helt ny tunnel och okopplad boggie
Jag hade en -09:a tidigare med SLP helsystem och med det så gick den lika bra eller bättre än min nuvarande Assault -11
SLP helsystem gör tydligen underverk med denna motor och går riktig jävla hårt med mycket underhållande register, orginalkalibreringen av variatorerna är riktigt bra (för första gången på en CF) Jag hade Challenger extreme 57mm på min och med den mattan så lämnar den nog ganska lätt en X-trim bakomsig i lössnön som är en ubåt i jänmförelse...
Fördelen med -09 motorn mot -10:ans HO är att -09 :an leverera även med 95 oktan vilket inte HO:n gör.
enda svagheten jag känner till är att chassit kan spricka vid styrstångsinfästningen på tunneln -annars en ganska felfri maskin -daimond Drive problemet tror jag är en aning uppblåst.
Jag tyckte den var lite för bångstyrig och trögstyrd på led för min smak -vissa säjer att det är en vanesak då jag kom från REV men av allt jag kört så är motorn en pärla som slår det mesta vill jag påstå och stirra inte dig blind på en -10 med 163 hk utan köp en -09 och spara en 10-15 tusen och gör nått annat kul för det!!

/E
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Återupplivar denna tråd istället för att göra en ny. Är också lite inne på en crossover, och speciellt en crossfire. Körde en 07:as cf8 i vintras men sålde den för köp av en nyare. Är det någon som kör 10:as eller 11:as och kan berätta hur ni upplever maskinerna? Lät intressant med en 09:a och slp-system.. fler åsikter?

Mvh Eric