Byske - Jävre?

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Har nån av er koll på lederna norr om Byske upp mot Jävre/Finnträsk? Hört att det går en led mellan Byske - Tåme - Åbyn - Gagsmark - Finnträsk - Jävre eller har jag fel? Är den kryssad? Körbar? (tänkte mappa upp den med GPS'n och lägga in den på skoterleder.org.)
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Sladdar i Hemmingsmark, kan inte säga hur lederna är från jävre till Byske, men det finns ingen officiell led till Finnträsket, Det är en inofficiell från Korpträsket - Kattistjärn - Finnträsket.. Vet inte om den är körd något i år.
 
E

eMe181

Har nån av er koll på lederna norr om Byske upp mot Jävre/Finnträsk? Hört att det går en led mellan Byske - Tåme - Åbyn - Gagsmark - Finnträsk - Jävre eller har jag fel? Är den kryssad? Körbar? (tänkte mappa upp den med GPS'n och lägga in den på skoterleder.org.)
går iaf en från källbomark till finnträsk. me ge dig för bövelen inte ut på isen!!!
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Är nog den Danne(sladdar i jävre) talat om. Var tusan är Korpträsket? Kattistjärn? Menar du Kattisträsket då?

Kolla länken nedan - mappade upp leden mellan Jävre - Finnträsk i Fredags.

http://skoterleder.org/?zoom=14&lat=65.1402&lon=21.32595&layers=0000B0TF

Tog mig dit, men sen var det ospårat... och jag började bli kort om tid.
Du tog dig in från södra sidan. Antar att Jävre har någon led till Finnträsket, men jag vet inte. Sjö namnen stämmer inte så ofta från google. Har precis namngett våra sjöar som är inom vårt område. Tog namnen från fiskeföreningens karta och de flesta finns inte med på någon skoterkarta eller google karta.

Men för att komma till korpträsket så kör du från jävre mot hemmingsmark. I slutet på våra områden möts på ljusträsket, sedan följer du bara denna tills du kommer till Korpträsket.

Vi har för övrigt borrat på alla våra sjöar i Hemmingsmark och ingen var mindre än 30 cm. Dock så är detta ingen garranti, utan övefart på isar sker på egen risk. Det finns alltid svaga punkter på de flesta sjöar, så är ni på vårat område så håll er till ruskorna för att vara säkrast.
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Du tog dig in från södra sidan. Antar att Jävre har någon led till Finnträsket, men jag vet inte. Sjö namnen stämmer inte så ofta från google. Har precis namngett våra sjöar som är inom vårt område. Tog namnen från fiskeföreningens karta och de flesta finns inte med på någon skoterkarta eller google karta.

Men för att komma till korpträsket så kör du från jävre mot hemmingsmark. I slutet på våra områden möts på ljusträsket, sedan följer du bara denna tills du kommer till Korpträsket.

Vi har för övrigt borrat på alla våra sjöar i Hemmingsmark och ingen var mindre än 30 cm. Dock så är detta ingen garranti, utan övefart på isar sker på egen risk. Det finns alltid svaga punkter på de flesta sjöar, så är ni på vårat område så håll er till ruskorna för att vara säkrast.
Ja, så var det. Kollar du i länken jag postade ser du precis hur jag körde(blåa strecket är den kryssade leden från Jävre) Jag kör då över isarna nu, som du sa ligger istjockleken på ca 20-30 cm på sjöarna nu men då har man ju jävligt liten felmarginial så jag ligger oftast spettet över. Ev blir det att reka väg mot Byske på Lördag. :)

Dagsfärsk info ang isarna:
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/artikel.aspx?ArticleId=6719732
 

oggeK

Välkänd medlem
13 dec 2011
409
5
18
.
Ok - är den leden utmärkt med kryss? Antar att det fortsätter led ner mot Åbyn o Byske därifrån.
Det ska nog vara kryssat, och det är också kryssat från byske hela vägen till jävre.
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
De är markerat med skyltar och kryss från Byske-Jävre ,bara åka via Byske-Tåme-Åbyn-Jävre dom har lagt ner mycke tid skoter klubbarna på att rensa sly och buskage plus byggt nya broar. leden är ganska bra däremellan förutom när man närmar sig byarna där de blir betydligt mycke sämre leder.

Byske-Finnträsk är också väl markerad och skyltad , om du åker från Byske så kör man mot Tåme (Stora kraftlednings leden) fast efter några km viker man av inåt landet (Skyltad korsning). Där börjar de bli fina leder , när du kommer till Tåmeträsk så korsar du en väg ca 20-30m ifrån en trevägskorsning sen följer du de vänstra diket 50-100m så kommer du upp på skoterleden igen (Ibland Måste man följa vägen pga dålig is, men de är bara passera trevägskorsningen sen går skoterleden upp i skogen vid nästa avfart till vänster . sen är de inga problem att köra till Finnträsk-Fällfors-Hednäs Osv väldigt fina leder och grillplatser.

Jag vågar inte säga hur alla andra leder som går där är uppkörda och markerade då jag aldrig kör dom . men de finns skyltat mot Piteå någonstans efter leden mot Finnträsk och andra ställen norrut men vet inte exakt vars dom är .
Alla skoterklubbar borde väl ha kartor över sina "aktiva" skoterleder som man kan ladda hem, tror många skoterklubbar kör med gps och markerar ut sina leder då dom sladdar och underhåller , vet inte om man kan ladda in dom i sin egen gps men de vore ju inte dumt.